Saturday 28 January 2017

Sambil Berjalan, Sambil Buat Duit

Sambil Berjalan, Sambil Buat Duit
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com


www.mazianazainalabidin.blogspot.com


Bermula dengan tidak dirancang, lama-lama jadi seronok pula. Kebetulan waktu itu saya beritahu sahabat yang saya ingin turun ke kawasan mereka. Mereka tahu saya berniaga dan ingin melihat dan membelinya.

Setiap kali ingin turun, pasti ada yang meminta saya bawakan barang dagangan. Bukan apa, mereka ingin menyokong perniagaan saya walhal ada je jual di sana. Dengan cara ini, ukhwah kami makin erat.

Sejak kejadian-demi kejadian, saya jadi seronok. Bukan setakat sahabat saya sahaja, saya perkembangkan kepada pasaran luar. Dan kebetulan suami ada urusan kerja, jadi saya buat strategi bisnes saya. 

Dengan teknologi canggih, Mr Google atau Mr Waze sangat membantu. Tiada tempat yang tak boleh terokai. Betul tak?
Kalau bab duit, siapa berani tolak? 
Sambil tu, kita jalinlah ukhwah. Kan afdal bisnes cara ni, Allah pun sayang. Ye ke?
Ye sayang, Allah suka umatnya saling berukhwah dengan baik.

Pelbagai produk saya bawa dan alhamdulillah semua orang puashati dengan kualiti produk saya. Ada yang kata tak cukup. Ada yang meminta datang bawa lagi.

Kadang-kadang nak balik beraya pun, saya bawa bekalan dagang saya. Sambil ziarah, sambil tambah duit raya. Duit raya alaf baru untuk kakak-kakak seusia saya. Hahahaha

Kenapa saya buat begitu?
Bayangkan anda nak pulang ke kampung atau berjalan, anda kena tambah minyak kereta (keluar duit), beli makan minum anak-anak dalam perjalanan (keluar duit) dan bayar tol (keluar duit). Bukan perjalanan sehala tau, perjalanan 2 hala. Darablah 2.

Wow! Besar tau kos dia. Jadi, saya guna idea ini. Saya keluar duit, saya harus cari duit kembali. Mula-mula agak sukar, lama-lama seronok. Orang pun mula kenal kita.

Ada bawa balik kek keju, karipap frozen, roti sosej frozen atau kek coklat meleleh? Kan dah kena cop mohor kat muka kita. Wallah weh..

Apa-apa pun segalanya dengan izin Allah. Terima kasih Allah.


Maziana Zainal
Bisnes Sejuk Beku (Frozen Food)

No comments:

Post a Comment