Thursday 19 January 2017

Kek Batik Meleleh

Kek Batik Meleleh
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

www.mazianazainalabidin.blogspot.com

Sana meleleh sini meleleh, semuanya meleleh. Kek batik pun nak juga dalam versi meleleh. Kek lejen tau. Ini sahaja kek yang saya mahir buat selain kek gula hangus.
Rasa saya semua orang pandai buat kek lejen ni, cuma malas je sebab nak membuatnya renyah apatah lagi nak membasuh bekas.

Apa itu kek batik?
Ada ke yang tak tahu pasal kek lejen ni. Kek yang paling senang di dunia, kek yang hanya dibuat menggunakan biskut marie. Tak perlu bancuh tepung tetapi kena bancuh coklatnya.
Biasanya kita menggunakan milo dan serbuk koko.

Kali ini bawah label sejuk beku, boleh ke kek batik disebegitu. Haa, awalnya saya hanya mahu mempercepatkan proses penyejukkan coklatnya kerana anak buah mahu mengambilnya awal.
Sibuk dengan urusan bisnes dan anak-anak, saya lupa sehinggalah anak buah sampai.

Memang terjeritlah, ingatkan kek itu rosak. Kata anak buah, "Takpe andak, kita cuba makan dulu."
Maka keluarlah satu bekas, dibiarkan seketika. "Wah, sedapnya tak berubah. Tapi sedap sebab sejuk dan coklatnya andak bubuh extra ek. Melting (bahasa orang putih pun sembur keluar."

Disitu bermulalah Kek Batik Meleleh yang berlabel sejuk beku. Senang kerja saya, tak perlu risau kualiti kek jika lama. Dalam peti sejuk beku, ia boleh bertahan lama dari biasa. Cuma yang tak tahan, ia akan cepat habis diserang.

Untuk berniaga, saya mempermudahkan pelanggan dengan membungkuskan dalam bekas kecil. Agar mudah dipegang dan dimakan walau dimana sahaja.


Gambar Dari Album Pelanggan Saya

Bila dapat respon sebegitu, ia membangkit keyakinan saya untuk terus berusaha memperkenalkan kek batik meleleh ini ke pasaran.

Setakat buat seorang, tiada lagi masalah sebab dah tahu teknik mengendali kerja seorang diri.

Berminat nak merasai kek batik meleleh?
Jom! Jomlah, saya tunggu ni. 
Nombor mana?
Ops, talian saya 0163961956

Doakan saya agar dipermudahkan segalanya.
In Shaa Allah akan ada banyak lagi makanan sejuk beku akan saya perkenalkan kepada anda.
Tunggu yea.


Maziana Zainal
Bisnes Sejuk Beku (Frozen Food)

No comments:

Post a Comment