Sunday, 10 December 2017

Kek Keju Meleleh Chef Sanif

Sedap Dan Tak Menghampakan
Teks: Maziana Zainal


Dah bertahun lamanya Kak Maz menjual Kek Keju Meleleh Chef Sanif ni. Tak pernah berubah kualitinya malah bertambah perisanya.

Airtangan Chef Sanif sangat dikenali ramai sebenarnya. Pernah bekerja di hotel terkemuka di ibukota kita. Kualiti kejunya bertaraf antarabangsa. Memang tak sama dengan airtangan keju tempatan.

Rata-rata pelanggan Kak Maz meluahkan rasa gembira dan teruja mereka tatkala pertama kali merasai kek keju ini.

Bagi mereka berbeli dengan harga rm20 sebekas. 

  • Tiada rasa muak
  • Rasa kek, rasa aiskrim - bila makan sejuk
  • Rasa meleleh kejunya - bila dibiarkan seketika pada suhu bilik.


Percaya tak? Walaupun besarnya sebesar bekas tapau nasi, mereka mampu menghabiskannya seorang tanpa rasa muak sebaliknya rasa bersalah sebab makan tak ajak. Hahahaha

Kini Kek Keju Meleleh Chef Sanif mempunyai 12 perisa istimewa:

  1. Pandan
  2. Vanila
  3. Lemon
  4. Coklat
  5. Strawberi
  6. Oreo
  7. Red Velvet
  8. Tiramisu
  9. Belgian
  10. KJK ( Kek Jalan Kuchai)
  11. Trio Coklat
  12. Black Forest


Anda mesti mencubanya.

Kak Maz juga membuka peluang kepada anda yang ingin mencari pendapatan sampingan. Tanpa syarat yang ketat, hanya minimum order 10 bekas sahaja.


Hubungi:
Maziana Zainal
0163961956

Friday, 8 December 2017

Selamat Pengantin Baru

Pengantin Oh Pengantin
Teks: Maziana Zainal


Bila masuk sahaja musim cuti sekolah, ramai orang merangcang hari bersejarah mereka kan. Iyalah, jika mahukan kesemua sanak saudara berhimpun, inilah waktu yang sesuai.

Ia sekali pakej bawa ahli keluarga bercuti dan riang ria bersama sepupu sepapat mereka termasuklah kita kan. "Gossip Time". Tak gitu?

Merewang bersama mak sedara, pak sedara, atok, nenek, pupu-pupu, adik beradik, ipar duai, anak-anak buah dan kesemua tetamu yang menolong. Wah! Ramainya.

Ada yang duduk bahagian dapur, khemah, pelamin, bilik pengantin dan yang penting bahagian bilik air (yang ni paling wajib bersih kan, kalau tak siren mak akan pitching tinggi tau) dan bahagian menguruskan hal pengantin.

Bagi yang suka mengelat kerja, dia akan memilih duduk melepak dalam bilik pengantin. Betul tak?
Macam biasa buat je kan. Hahaha


Malam Berinai
Malam ni ada yang seronok dan ada yang tak seronok. Agak-agak korang tahu tak apa yang seronok dan tak seronok?

Seronoknya bila nak berinai. Ramai nak tumpang sekaki kan. Jeleslah tu tengok jemari pengantin.
Pastu nak mengelak buat kerja. Alasan tangan dah berinai. Kan? Kan?
Aura berinai ni lain macam tau. Kita terasa berseri bersama. Terpesona sendiri.
Hahahaha, dah jangan perasan sangat.

Paling seronok, keesokkannya pakat membandingkan jemari siapa paling wow. Merah siapa paling pekat. Betul tak?
Paling ditunggu, siapa paling comot. tercalit sana sini termasuk muka. Hahaha.
Sedangkan sebelum tidur dah bungkus dengan plastik beg.

Tang yang tak seronok bab memetik dan menumbuk daun inai. Penat tau. Lengguhnya satu badan. Yang ni semua orang tak suka buat. Kenapa tak blend?
Oo, tak sesuai dikisar tau. Kita nak dia hancur dan berair sendiri dari daunnya. Baru warna dia wow.

Satu lagi yang tak seronok, tidur malam terseksa. Kejung kaki tangan nak kena statik. Mahu tunggu kering sebelum tidur, makan masa sejam lebih tau. Mulalah menghala ke kipas nak bagi cepat kering.


Berinai cara moden ~ RichMe Inai

Richme Inai, satu-satunya inai yang digabungkan bersama aloevera dan dimoden cara menggunakannya.
Ramai yang meraguinya. Benarkah inai? Macam Q-tex je.
Yea, kaedah menggunakannya seperti menggunakan q-tex tetapi bahannya dari daun inai dan aloevera.

Kaedah yang mudah.
Tahap penyerapan yang cepat 30-50 minit. Tetapi lagi lama lagi bagus. Merahnya lagi wow.
Boleh pakai ramai.
100% bahan semulajadi dan selamat.

Nak lagi wow, kita bersihkan kuku dan kilatkan guna pengilat kuku yakni buffer.
Promosi terhad, beli 1 RichMe Inai akan dapat percuma buffer (tiada dalam pasaran yang serupa kami).

Lihatlah hasil jari jemari sahabat-sahabat kami ini.




























Maziana Zainal
0163961956
#AgenDropshipDiperlukan

Thursday, 7 December 2017

Pantang Berkhatan

Tahniah Anak-Anak
Teks : Maziana Zainal

Horrey! Gembira hati ibu ayah bila anak-anak berjaya dikhatankan. Perkara wajib dalam hukum agama Islam.

Pepagi ibu dan ayah dah keluar beli sarapan dan ikan mentah untuk lauk berpantang. Ayah yang pilih sebab ibu duduk dalam kereta, mengantuk sangat.

Dah sampai rumah, " Alamak bu, kenapalah abang lupa nak beli ikan untuk kita. Kita tak perlu berpantang kan?" Hahahaha, gelak dek ibu.

Menu hari ini, ikan goreng selar kuning sahaja bersama nasi putih. 
Opah cakap makan roti canai takpe bukan makan telur sebiji begitu, ia dah bercampur bahan lain. Lagipun mereka bukan bersalin macam kita, luka dalaman.

Kadangkala datang kebuntuan dalam menyediakan menu. Aduh! Menu apa lagi. 
Besok? Lusa? Sampai bila anak-anak kena berpantang?

Korang pun macam Kak Maz ke? Pening kan?

Merengek lagi hari ni. Ibu sakit. Ibu pedih. Ibu pujuklah macam-macam, tak jalan pun. Bila ayah yang bersuara, memasing seolah faham. Emm, naluri sama ni.

Malam ni mereka masih dibenarkan layan tv sampai pagi. Dan pastinya besok pagi korang pengsan sampai 11 pagi.

Sunyi je rumah takde gaduh, jerit, ketawa seperti biasa. Ibu yang biasa garang, sudah hilang taring walaupun badan masih lagi lemah. Kerana faham emosi sewaktu sakit. Ibu tak nak kamu sakit dan teremosi dek kerana kemarahan ibu ayah.

Ayah melayan diri sendiri. Ibu tahu sikap ayah yang resah tapi tak ditunjuk. Malah mampu memujuk emosi ibu agar tidak risau berlebihan. " Semuanya ok sayang, jangan bimbang." Itulah juga kalimah keramat ayah gunakan semasa ibu melahirkan kembar dulu. Sedang waktu ibu kembar pertama di NICU, bercucuk sana sini sampai berdarah. Biar dia je tahu. Biar dia je yang menangis, asalkan ibu sihat segera. Waktu itu, ibu tak mampu ziarah dan menyusu kamu lagi. Dekat ibu adik kembarmu.

Ops, tersentuh emosi lama. Tapi itulah sikap AYAH. Dia hanya akan bagi klue sahaja jika ia nampak teruk.

Saat Kak Maz menulis entri ni dah masuk hari ke 5, anak-anak masih berbaring dan tak berjalan sangat. Pedih dan ngilu. Nak pula bila nampak terjojol benang jahitan yang disangkanya jarum.

Kenapalah jiwa pejuang ayah dan ibu tiada pada kamu duhai anak-anak. Kuatkanlah semangat nak melawan sakit.

Ayah dah bising suruh berjalan keluar rumah, ambil vitamin matahari. Tetapi mereka mengelat juga.

Hari ke 3, ibu dah mula buat cucian menggunakan air suam dan minyak berubat Nona Roguy. Amalan ibu semasa bersalin dulu, luka memang cepat sembuh. Alhamdulillah.

Bila dah bersih, baru selesa dan tak gatal. Yang kelakar, awalnya anak-anak menolak takut minyak tu menyebabkan lagi pedih. Bila dah buat, mereka minta lagi disapu bila luka mulai nak pulih. Bila gatal, maknanya nak pulih sebab kulit mula mengering dan mengecut.

Kalau gatal disebabkan jangkitan, ia berbeza.

Hari ni ibu balut manja-manja sikit kat situ guna gauze dan minyak mustajab, agar jahitan pulih dengan cepat. 

Petang nanti, ayah balik dari dialisis kita exercise sikit yea. Bila banyak bergerak, urat - urat aktif semula. Maka, kadar penyembuhan lagi super duper. Jangan lompat bintang pula yea.

Selamat Habiskan Berpantang.

Hero Malaya Berkhatan

Fasa Baru Seorang Lelaki
Teks : Maziana Zainal


Bak kata suami Kak Maz, lelaki ini ada 4 cabaran dalam hidupnya. Antaranya:

  1. Cabaran berkhatan
  2. Cabaran akad nikah
  3. Cabaran menanam uri anak sendiri
  4. Cabaran mewalikan anak perempuan
Untuk suamiku, cabaran ke 4 tak mungkin berlaku kerana anak kami semua lelaki. Maaf ye abang, perancangan Allah semua ini. Lengkap sudah cabaran si ayah.

Sekarang cabaran pertama anak-ana lelaki Kak Maz. Berkhatan.
Fasa seorang lelaki melangkah masuk ke alam teruna dan remaja. Anak kembar Kak Maz berusia 11 tahun dan anak bongsu berusia 8 tahun.

Kami mengkhatankan mereka serentak supaya tiada yang akan sakat meyakat. Sakit bersama.

Seawal subuh, si ayah dah menakung air di dalam kolam untuk anaknya mandi nanti sementara menunggu tok mudim sampai. 

Ibu mengejutkan mereka seawal 7.30 pagi untuk merendam. Wah, seronok mereka. Iyalah dapat main air puas puas. Dengan berani bertanya, " Ibu, bila atok sampai. Saya nak dulu."
Terkejut Kak Maz, wah anakku dah bersedia sungguh ni.

Melintas sebuah ambulans di depan rumah. "Haa, atok dah sampai."

Ayah rupanya dari tadi dah siapkan tempat untuk berkhatan dan sesudah berkhatan. Atok pun masuk bersama pembantunya. Dipersiap segala perkakas untuk mengkhatankan.

Waktu ini hati seorang ibu mulai resah gelisah. Malam tadi, ibu mulai demam. Masa anak bersunat, masih belom kebah sepenuhnya tetapi kerana anak-anak digagahi. Begitu juga ayah, dah 3 hari demam.

Saat Mendebarkan

Si along berbaring di tempat yang disediakan. Ayah ke hulu ke hilir menjaga lagi 2 anaknya supaya tak melihat di samping memerhati. Zaman muda dulu, ayah selalu ikut atok khatankan orang, dia dah tahu cuma maybe tak sanggup tengok anak sendiri.

Saat bius nak dimulakan. Si along menjerit-jerit. Ibu hanya pegang di kaki sahaja sambil urut-urut. Jeritannya tadi telah mengugat jiwa adik-adiknya, maka ketakutan bersarang di jiwa.

Bila bius dah mulakan kerjanya, maka kaedah khatan bermula. Dah tak sakit, cuma rasa macam dicubit katanya.

Pendarahan juga tidak banyak. Tak luak ke lapik pembaringan.

Sekelip mata sahaja, dah proses menjahit. Menjahit? Jahit ke?
Aah, ayah yang pilih. Katanya kaedah ni cepat sembuh. Dan dia yakin dengan atok sebab yang buta pun atok boleh sunatkan.

Dan lagi satu, atok tak balut pun. Tiada darah yang keluar.

Sekarang along dah selesai. Ayah baringkan dia di bilik sementara tunggu adi-adiknya selesai.

Setiap anak lain ragamnya. 
Si angah, ibu duduk disebelahnya. Ya Allah digenggam sekuat hatinya. Dengan cucu yang tajam, mencengkam kuat. Adakala hampir digigit lengan Kak Maz. 

Bila bius dah meresap, segalanya proses berlaku tanpa rasa sehingga akhir.

Tiba saat yang bongsu. Rupanya dia dah menangis ketakutan. Adik seorang tak tenang. Dia tahan sakit masa dibiuskan tidak seteruk abang-abangnya. Dipeluk dan digigit bantai sambil memeluk lengan ibu. Airmata dan jeritan kecil sahaja menzahirkan kesakitan itu.

Alhamdulillah. Selesai sudah.
Saat atok balik dan anak-anak masih ada bius, ibu dah tak dapat bertahan. Terus telan panadol dan tidur.

Nak tahu kisah berpantang dan cabaran si ibu menjaga? 
Tunggu episod seterusnya.

p/s: Maaf, gambar tiada. Anak-anak tak mengizinkan.

Selamat Berkhatan.




Monday, 27 November 2017

Mencalit Inai

Seronoknya Berinai
Teks: Maziana Zainal
Photo: Maziana Zainal


Bila nampak jemari pengantin berinai cantik merah kehitaman, memori pernikahan mula menerjah minda.
Alangkah seronoknya diraikan bersama sanak saudara dari merata daerah dan negeri. Berinai pula dengan pelbagai ukiran cantik dari kekanda sulung Kak Maz. Sememangnya dia kreatif bab-bab sebegini. Dari hantaran sehinggalah andaman. Jangan sesekali minta mak andam lain, merajuk dia.

Kalau dulu berinai, mesti kena petik daun inai dipokok. Bukan sebarang petik, kena cari yang tu. barulah hitamnya cantik. Sesedah petik, tang ni yang semua orang nak mengelak. Siapa yang nak menumbuk. Penat tau.

Maka bergilir-gilirlah menumbuk inai, dapatnya? Sedikit sahaja. Rasa nak meraung tau, nak pula bila nak berinai tak cukup. Emm.

Masa kian berlalu laju. Zaman semakin berteknologi canggih. Pemikiran juga semakin kreatif. Maka terciptalah pelbagai bentuk inai dipasaran. Bermula dari bentuk serbuk hingga dalam bentuk cecair yang dibungkus dalam kon. Potong hujungnya dan ukir pada tangan.

Selepas sedekad, ada pula jenis celup celup je. Kadar pengeringan cepat sedikit dari yang kaedah lama tetapi tetap kena bungkus dengan plastik sebelum tidur. Tak pasal nanti cadar dan sarung bantal melekat merah.

RichMe Inai
Terbaru, keluaran RichMe Inai diperkenalkan. Ia adalah produk pertama di pasaran Malaysia yang mengabungkan daun inai asli bersama aloevera. 

Ia selamat digunakan walaupun anak kecil. Kita tahu khasiat aloevera. Tumbuhan turun temurun digunakan untuk kecantikkan dan kesihatan.

Yang paling best dan seronoknya, RichMe Inai tak perlu dibancuh dan dicelup. Sebaliknya kita mencalit sahaja menggunakan berus yang disediakan. Ia dibotolkan seperti Q-Tex tetapi ia inai asli. 100 peratus dari sumber alamsemulajadi.

Promosi sekarang, disertakan hadiah pengilat kuku (buffer). Maka makin cantiklah jemari anda, merah dan bersinar.

Hanya berharga rm25 sahaja. Sangat berbaloi kerana anda boleh mencalit berkali kali dan mengaih pendapatan sampingan dengan mengambil upah mencalit dan mengilatkan jemari mereka.

Best bukan.
Jom kita beramai-ramai mencalit jemari. Indah mempersona, memikat hati dan mata yang memandang. Membangkit aura si pengantin jelita.

Sekarang kan musim orang kahwin, apalagi? Moh tumpang sekali mencalit calit inai.






Maziana Zainal
0163961956
www.wasap.my/60163961956

Friday, 24 November 2017

Pes Sambal Frozen

Sambalicious
Teks: Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com


Macam best je bubuh nama "sambalicious". In Shaa Allah sesedap sambal sesedap nama gitu.
Nak tengok rupa dia?


Tercipta idea ketika tengah malam yang dingin, sewaktu mata tak lena nak beradu. Cewah! Ayat mak jemah mai dah. Hahaha

Terfikir apa nak buat untuk memudahkan kerja-kerja memasak di dapur sebenarnya. Beberapa hari dah skip memasak dek kerana kesibukkan menyediakan dan menyiapkan tempahan karipap dan temosa frozen.

Sian anak-anak dan suami, asyik makan airtangan tukang masak gerai. Sayur habis membusuk dalam peti, terbayang duit berterbangan masuk tong sampah. Masya Allah, rasa bersalah datang menebal.

Kebetulan en suami beli cili kering banyak macam nak niaga nasi lemak, kita pun cuba eksperimen. Dulu Kak Maz pernah buat stok cili kisar. Nak masak, dah tak perlu beli cili boh.

Kali ini Kak Maz cuba buat dalam bentuk pes. Siap dah diperisakan. Hanya tinggal untuk dimasak sahaja.

Dalam proses menyediakan, peh satu rumah berbau sambal. Wow! Menyelerakan sungguh.
"Ibu, masak apa? Nasi lemak ke?"
"Ibu buat pes sambal, ibu nak frozenkan."

Bayangkan dari yang sulung sampai si bongsu duk ulang alik ke dapur berkali-kali bertanya sehinggalah segalanya siap.

Dah siap. Kak Maz pun masukkan dalam bekas-bekas yang kecil, senang nak masak. Kita keluarkan sebekas dan sebekas.

Malam ni Kak Maz dapat 6 bekas. Tiba-tiba, si bongsu minta sebekas.
" Nak buat apa adik?"
" Nak makanlah, makan dengan nasi."
" Sambal ni kosong je."
" Takpe ibu, sedap."

Dijajanya kepada abang-abangnya, pancing perhatian mereka. Maka, inilah kejadiannya.


"Ibu, gorengkan ikan bilis boleh? Kami nak makan dengan sambal ni."
Emm, dengan ibu sekali terjebak. Wah! Memang sedap. Hahaha.


Sambal Udang
Kejadian di atas ni berlaku malam semalam. Tengahari ni Kak Maz buat sambal udang, permintaan mereka malam semalam.

So, Kak Maz keluarkan dari freezer. Sementara tu, kita siang udang dan bawang besar.
Dah siap menyiang dan cuci. Kak Maz panaskan minyak dan tuang pes sambalicious kita tu.
Sah sahlah tak payah tunggu naik minyak lelama sebab memang dah naik minyak pun.

Kak Maz tak tumis bahan lain dulu?
Ooo, tak perlu sebab sambalicious Kak Maz ni dah ada belaka termasuk perisanya.
Dah naik minyak dan sekata, kita bubuh udang dan bawang besar.
Hoorrey! Siap. Tak sampai 20 minit pun.

Dah tak perlu tambah garam ke, gula ke atau perisa. Semua ngam ngam. Kecualilah kalau ada yang suka masin lebih or manis lebih.

Gambar?
Alamak, tak sempat ambil. Lepas masak tadi terus ambil anak sekolah. Pastu? Lupa.
Tau tau ayahnya balik, tinggal sepiring je sambal. Nasi masak 3 setengah pot, hanya tinggal untuk 2 pinggan je.

Rupanya dalam diam, diorang 3 beradik duk ulang makan. 
"Sedap sangat ibu. Kami asyik lapar je."
Mujur ayahnya bukan jenis yang berkira. 
" Takpe sayang, rezeki mereka. Habis pun takpe tapi kalau boleh tinggal sikit buat rasa."
Bab makan, en suami memang tak kisah dan berkira kecuali duit dah paras-paras.

Alhamdulillah. Syukur padaMU Ya Allah.







Wednesday, 22 November 2017

Cabaran 2017

Suka Duka 2017
Teks: Maziana Zainal


Tirai 2018 akan dibuka. Jendela 2017 akan berlabuh meninggalkan berjuta kenangan, seperti tahun-tahun sebelumnya.

Apa yang telah berlaku, kita jadikan panduan dan sokongan untuk meneruskan perjalanan di tahun mendatang.
Panduan atas kesilapan lalu supaya tidak diulangi lagi dan menjadi aras ukuran kebangkitan kita.
Sokongan yang kita zahirkan untuk terus sabar dan tabah, harus disemadikan dijiwa suapaya sentiasa menongkat hati agar tidak terjatuh kembali.

Inilah guru kehidupan yang sebenarnya.
Ia jujur dan ikhlas bersama kita. Paling utuh untuk kita sandari.

Tetapi disebaliknya tentu ada "sesuatu". Kerana ia tak mungkin bergerak diperolehi sendirian.
Betul tak?
Ya, disebalik kejatuhan dan kebangkitan ada ALLAH. Jangan pernah lupa ini. Kita tak diajari oleh Rasulullah bersikap angkuh dan bongkak. Setiap apa di dunia ini tidak bergerak sedikitpun tanpa izin Allah. Waimah angin yang bertuip tanpa kita nampak dan sentuh.

Kesedaran 2017, membuka minda Kak Maz. 
Kenyataan bahawa anak Kak Maz sakit, suami sakit. Adakah Kak Maz mengeluh? Oh, tidak.
Awalnya Kak Maz sedih dan runsing. 
Tetapi kelamaan hati ini berkata, " Ya Allah, aku redha atas semua ini. Aku terima kenyataan ini. Bantulah aku dalam redhaMU." Kak Maz renung wajah-wajah kesayangan Kak Maz dengan penuh rasa bersalah.

Tahu tak? Dengan perasaan terima dan redha. Ia meringankan kerungsingan hati kita. Segala kita ingin lakukan, diperingankan Allah.
Rezeki juga Alhamdulillah.

Suami dan anak diuji kesakitan yang mereka tanggung. Kak Maz diuji minda dan hati. 
"Engkau Mampu?" 
Seolah kedengaran suara dari hati.
"Allah percayakan aku."
"Percayakan kau? Kau siapa?"
"Dalam Al Quran ada tertulis, Allah menguji seseorang hambaNYA mengikut kemampuan hambaNYA. So, Allah percayakan aku dengan ujian ini. DIA tahu kemampuan aku walaupun aku sendiri tidak tahu. Dan hakikatnya, aku telah meredahinya dengan jaya. Alhamdulillah."

Maha Suci Allah Yang Maha Besar, Maha Mengetahui Dan Maha Esa.

Terima kasih atas kasih sayang ini.

Tuesday, 21 November 2017

Ilmu Oh Ilmu

Segalanya Ilmu
Teks: Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com

Dunia bisnes sekarang sangat mencabar. Tak macam dulu. Nak berniaga, cari kedai dan berniaga. Tunggu pelanggan datang.

Alaf sekarang, kita kena panggil pelanggan masuk kedai kita. Panggil pula ada caranya.
Pelbagai tawaran ilmu ditawarkan. Wah! Testimoni sifu semua hebat belaka. Harga? Masya Allah.

Bagi yang sederhana macam Kak Maz, memang tekan air liurlah jawabnya. Komitmen tinggi. Kena fikir 1000 kali dan lebih berkali kali.

Mujur ada yang percuma dan ada yang paras budget kemampuan kita. Tapi semua biasanya online.

Kadang bila mampu dari sudut modal, hari dan waktu pula tak sesuai. Maklumlah, Kak Maz kena set betul-betul dengan jadual dialisis suami. Tak sanggup biarkan dia dengan anak-anak. Sudah lah sakit dialisis tak kurang, letih, lesu nak pula jaga anak-anak.

Sesetengah orang akan cakap, itu suara biawak, itu alasan. Nak berjaya, kena berkorban. Korban ada banyak sudut. Ini amanah Allah. 

Saya nak berjaya tanpa mengabaikan amanah ini. Tinggalkan dengan suami je. Ya, kalau suami kita sihat. Suami Kak Maz sakit.

Takpe, Kak Maz usahakan pada ilmu yang lain. Ilmu Allah ini luas. Hati guru ini milik Allah. Ada yang sanggup mencurah tanpa ganjaran. Allahuakbar.

Tahun ni rezeki Kak Maz, mungkin ganjaran dari Allah setelah 10 tahun jaga mentua. Kak Maz dapat belajar blog 2 kali dari Cikgu Masayu. Secara percuma. Dapat ebook dan latihan dari fotografer terkenal Kamalia Kamal, tentang cara menggunakan telefon pintar untuk membuat dan menangkap gambar yang cantik.

Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.
Kak Maz tak sempat nak mengaplikasikan kesemuanya lagi, masih dalam pembelajaran.

Sebelum menggali ilmu yang diwar warkan, kita kaji dulu. Ikut modal. Ikut perkembangan insan yang pernah belajar. Kerana ada segelintirnya hanya copy paste sahaja ilmu. Mereka sendiri belum mencapai apa-apa pun, dah boleh jadi penasihat syarikat mahupun founder.

Moga kita dilindungi Allah. Ilmu biarlah berkat. Ilmu biarlah bermanfaat.
Sanggup bergadai untuk ilmu, berbaloi ke?
Atas komitmen anda, asalkan amanah Allah itu terjaga sempurna. Jika amanah terabai dek kerana ghairah ilmu, pada Kak Maz TIDAK.

Kumpul modal. Barulah jejak ilmu, akan terasa berkatan.
Allah sedang menguji kita.
Jangan tersalah memilih dan melangkah.
Tak salah bersabar.



Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku

Demam

Demam Oh Demam
Teks : Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com

Acapkali kalau demam, mesti dia akan menyerang tekak dulu. Masya Allah, perit sungguh dibuatnya. Nak menelan air pun terasa perit.
Tidur jadi tak lena, kering dan perit. Tengah malam terjaga, tengok encik abang bangun nak makan ubat. Kak Maz minta diambilkan segelas air.

Bila minum, tiba-tiba rasa hiba. Ya Allah, nikmat air tidak dapatku rasai. Kebas dari hujung lidah hingga ke dalam tekak. Ya Allah. Takut. Hiba. Nak menangis pun ada.

Esok paginya, seluruh badan terasa sengal dan bisa. Anak-anak tak ke sekolah. Encik suami terpaksa pergi sendiri. Kesian dia, dia pun tak sihat.

Demi anak-anak dan suami, Kak Maz gagahkan untuk menelan panadol dan rehat. 
Mujur anak-anak memahami. Makan meggi buat sendiri. Pakat main diam-diam. Bila diminta urutkan kaki, mereka bergilir-gilir urutkan sehingga Kak Maz tertidur.

Petang pula, badan masih sengal lagi dan kepala masih berbaki pening. Teringat ada garam bukit dalam bilik. Kak Maz gagahkan pergi mandi garam. Mandi garam bukit ni memang banyak khasiatnya. Kebetulan masa demam malam tadi ada bermimpi serangga berbisa.

Alang-alang khasiat garam ni boleh menepis aura negatif dan mistik, kita ikhtiarkan. Sambil mandi, bacalah apa-apa di dalam hati.

Alhamdulillah, dengan izin Allah malam ni Kak Maz dah rasa kebah tetapi tak leh tidur pula. Mungkin waktu siang hari dah tidur lama.

Tak ada nak buat, Kak Maz tulis lah entri ni. Mana tahu, ada pembaca kan.
Ada yang nak tahu pasal garam bukit ni?
Bolehlah wasap Kak Maz 0163961956. Garam ni bagus dan kebetulan dah diruqyahkan.

Disuntikkan dengan aura yang baik. Dengan haruman bunga ros. Kesemua bahannya ada khasiatnya tersendiri.

Membantu:

  • Membuang aura negatif menjadi positif
  • Mendinding diri dari anasir tak baik
  • Membangkitkan aura seri wajah yang baik
  • Memberikan anda keyakinan diri yang tinggi.
Alhamdulillah. In shaa Allah, ia antara ikhtiar kita. Kak Maz amalkan seisi keluarga.


Kak Maz memang akan mandi selalu dengan garam ni terutama bila dalam fasa "down", maka akan keraplah mandinya sehingga terasa aura kebangkitan itu datang.
Orang susah percaya. Karutlah. Kurafatlah.
Benda ni jadi salah bila nawaitu kita yang menyongsang.
Kerana cara guna pun, kita mohon dengan Allah. Mohon keizinanNYA.

Amalkanlah jika anda seorang yang sering murung, sering kecewa, sering ragu-ragu.
Ini ikhtiar.



Maziana Zainal

Wednesday, 15 November 2017

Kenduri

Tempahan Untuk Kenduri Lagi
Teks: Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com


Pelanggan kembali membuat tempahan untuk kenduri. Kali ini adalah kali ke 3.
Kak Maz bayangkan pelanggan itu dari daerah berdekatan yakni Ampang, rupanya Bangi.
Subnaallah.

Katanya, setiap kali kenduri pasti mahukan karipap goreng Kak Maz. Malah tetamu mereka juga menantikan karipap Kak Maz.

Kak Maz goreng atau frozen?
Keduanya Kak Maz buat tau. Cuma harga frozen dan goreng tak sama. Tapi tetap mampu milik.

Berapa rm Kak Maz?
Frozen rm3.50 sebekas
Goreng rm4 sebekas.

Biasanya customer ini akan ambil sendiri. Wah! Seronok kan?.
Nikmat dari Allah dan dengan izin dariNYA.


Terus sususn dalam bekas. Senang disediakan untuk tetamu.
Kak Maz tengah mencari bekas yang cantik dan murah supaya pelanggan tak perlu pulangakan bekas.


Maziana Frozen
Bisnes Sejukbeku
0163961956

Hati Ini

Mencari Kekuatan Diri
Teks: Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com


Hati seorang ini rapuh sebenarnya tatkala melihat insan disayanginya dilanda ujian.
"Biar aku yang diuji, bukan dia."
Itulah naluri seorang anak, isteri mahupun ibu.

Rapuh diri ini, kita mampu mencari solusinya. Mencari di mana kekuatan kita.
Betul tak sahabat Kak Maz yang sedang membaca ni?

Lama Kak Maz menyepi.
Suami selalu semput dek kerana air masuk peparu, tetapi beliau enggan ke hospital mahupun klinik.
Bila batuk, beliau akan termuntah muntah. Keluar segala air. Batuk berserta muntah, serentak berlaku sehingga beliau hampir sesaj nafas.
Gap reda tak sampai berapa minit, beliau akan batuk dan muntah tanpa henti beberapa minit. Lembik dibuatnya.

Saat lega seketika, beliau menasihatai " Sayang, andai abang mati. Jaga diri dan anak-anak yea."
Airmata mata tak kan mengalir. Hati mana tak kan resah. Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

Begitu juga dipesannya pada anak-anak.
"Ibu, kenapa ayah cakap macam tu. Kami takut. Kami sayang ayah. Kami.nak ayah ada."

Hampir 2 bulan keadaan ini berlarutan. Ada masa ok, alhamdulillah. Tetapi kebanyakkannya tidak.

Hati ini mencari kekuatan.
Hati ini terusan menggali kesabaran, ketabahan dan ketaqwaan.
Hati ini...

Duhai Pemilik Hati,
Ya Rahman Ya Rahim
Suburkanlah hati ini dengan iman, agar aku sentiasa redha dan pasrah atas segalanya.
Engkau uji aku, kerana aku mampu. Zahirkanlah kemampuanku itu agar aku merasai kesabaran, ketabahan dan keimanan untuk harungi ujianMU ini.

Tuesday, 17 October 2017

Repeat Dan Repeat Lagi

Rezeki Datang Lagi

Lama Kak Maz tak bersiaran. Tangan asyik bermain dengan tepung sahaja. Kadangkala tu rindu nak berkarya di sini, berkongsi berita gembira.

Yea, berita gembira Kak Maz wahai pembaca kesayangan Maziana Frozen Food. Saban minggu Kak Maz dapat tempahan dari pelanggan baru dan lama. Kenalan baru dan lama.

Ada juga menawar diri untuk jadi agen.
Kak Maz tak menawarkan jawatan agen tau. Konsep bisnes Maziana Food Frozen, setiap belian sebanyak 10 bekas akan diberikan 1 bekas secara percuma. Ops, jangan silap yea. Yang percuma itu adalah karipap frozen bukan temosa frozen.

Oo, kalau beli temosa frozen beli 10 tak dapat percuma 1?
Salah tu. Macam ni:

Belian 10 bekas temosa frozen, free 1 bekas karipap frozen
Atau, belian 10 bekas karipap frozen, free 1 bekas karipap frozen

Haa, yang percuma itu adalah karipap.

Harga jual?
Yang ni Kak Maz tak de sekatan, atas pengiraan anda.

Cuma Kak Maz perlukan masa untuk menyediakannya. Lama ke?
Ia bergantung pada kuantiti tempahan.

Untuk makluman anda, dari inti sampailah ke penyimpanan (frozen) adalah tugasan Kak Maz seorang. 

Selain karipap frozen dan temosa frozen, Kak Maz juga menerima tempahan Kek Gula Hangus dan Kek Batik.





Kepada yang berminat dan berhajat, sila maklumkan kepada Kak Maz awal tau.




Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)
0163961956

Sunday, 8 October 2017

Cuaca Nan Mendung


Mendungnya cuaca.


Cuaca mendung dan kadang hujan. Berangin lembut je. Kalau duk rumah kat laut ni pastu baring pula kat anjung, memang layan dengkurlah beb.
Hajat nak ambil sunat tidur sebelum zohor, sekali lena panjang. Allahuakbar, kuat naw shaitoon ni bertenggek atas kelopak mata. Tak boleh buka.
Ada beberapa kali terkejut dek bunyi hero-hero bergaduh. Ingat nak bangkit terus, try lah bangun. Sekali langkah melayang macam nak pitam. Pakej pening lalat pun datang hinggap tengkok. Berdebook. Berbaring lagi sementara nak redakan pening lalat tadi.
Sekali lagi terlena. Kali ini pakej mimpi pula. Adoi ai. Terus terbangun. Orang tua cakap kalau mimpi buruk, paling kiri buat-buat meludah beberapa kali. Istighfar. Bacalah doa-doa pendinding.
Asbab mimpi, terus bangun. Mandi aura "Lady Millionaire". Manatau dapat title Millionaire kan. Solat.

Klik sini:
https://www.facebook.com/MazianaZainal/photos/a.1675823075769690.1073741856.143553922329954/1679532308732100/?type=3&theater

Tengkok dah duk sakit macam tersalah landing tadi. Kita lumurlah MMG Oil pula. Sejuk je. Wangi je. Lavender tu, sesuai sangat untuk pengidap migrain kan.

Tengok link ini:
https://www.facebook.com/MazianaZainal/photos/a.1681308558554475.1073741857.143553922329954/1681309211887743/?type=3&theater
Dah segar badan.
Tunggu Asar sat.
Pasni nak pi shopping barang dapur, barang niaga (semua bahan mentah habis tapi order berlambak lagi) dan of kos lah, mainan untuk anak-anak (bukan mahal pun, budget rm 5. Mereka pun tahu budget ibu ayah).
Oklah. Terpanjang pula cerita di petang hari. Terima kasih sudi membaca. 
Selamat petang


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)
0163961956

Wednesday, 20 September 2017

Kisah Pajeri Nenas

Alkisah

Pajeri nenas ni memang kegemaran Kak Maz dari zaman budak lagi. Tapi mesti nak yang ayah atau mak yang masak.

Sepinggan nasi belom tentu cukup tau. Makan bersama ikan goreng, memang best. Tapi Kak Maz tak pernah tahu macam mana memasaknya.

Dah kahwin, suami tanya " Sayang, pandai tak masak pajeri nenas?". Dalam hati, alamak kantoi aku.
"Maaf abang, saya tak pandai."
Suami Kak Maz bukan pemarah pun, dia nasihatkan akak supaya belajar dengan ayah.

Masa ayah datang ke rumah, Kak Maz minta ayah mengajar. Tunjuk handal tau, tak menulis pun. Konon-konon kuat ingatan.

Lepas ayah mengajar, Kak Maz tak pernah buat. Sehingga hari ini suami minta Kak Maz buatkan. Dalam kepala mula berfikir-fikir apa ramuannya. Itulah sombong, tak nak mencatat kan?

Dengan merendah diri yang dah sedia ketot ni, Kak Maz telefon mak untuk bertanya. Bertanya tau. Bukan minta resepi tetapi memastikan bahan yang Kak Maz sebut adalah ramuannya.
Haa. Betul pun. Kak Maz ada masalah was-was.

Semasa bercakap dengan mak bertanya itu ini, terdengar suara ayah dibelakang.
" Itulah, masa ayah ajar tak catat. Tidurlah tu." Haha. Kan dah kena.
Kami sama-sama gelak.

Horey! Menjadi pun. Kita ambil gambar dulu, boleh tunjuk kat mak ayah masa balik kampung nanti. 
Tunggu suami balik dan menilai tahap kesedapannya. Lulus atau tidak.
Kalau tanya anak, sedap sokmo ibu masak.




Korang nak tengok hasilnya?
Nak resepi sempoi ni? Boleh, tapi biar Chef Suami Kak Maz bagi bintang dulu yea.
Kuah yang tak habis tu, jangan buang tetapi jadikan pes. Kita frozenkan.
Pastu kita ubah, dari nenas kepada terung panjang.
Wow! Memang syok habis.

Kak Maz ni, semua nak difrozenkan.
Betullah. 
Mudah untuk Kak Maz dan kalian juga. Tak nak ke sesuatu yang mudah?
Mulalah tersengeh sendirian.
Korang mesti nak punya. Malu je nak cakap kan?

Oklah. Dah petang, Kak Maz nak sambung membaca buku "Mudahnya Menjemput Rezeki 2 - Ustaz Fathuri Salehudin".


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)
0163961956

Saturday, 16 September 2017

Tip Bisnes

Sempena Hari Malaysia
Tips '16 Persediaan Sebelum Mengambil Ejen' dari Tuan Ozir

1. Jual sendiri dulu

2. Faham bisnes sendiri

3. Naikkan bisnes sendiri dulu

4. Buktikan bisnes boleh bantu ramai orang

5. Jadi ejen kepada produk sendiri/orang lain dulu

6. Letakkan diri di tempat ejen

7. Fahami situasi sebagai ejen

8. Kenalpasti apa ejen mahukan

9. Tetapkan MOQ (Minimum Order Quantity)

10. Buat surat perjanjian ejen/stokis

11. Tetapkan berapa level ejen/stokis yang digunakan

12. Rangka dan 'plan' apa hala tuju ejen/stokis

13. Pastikan misi untuk membantu ejen/stokis itu jelas

14. Senaraikan kenapa perlu orang lain jadi ejen kita

15. Kenalpasti keunikan tim ejen kita dengan tim orang lain

16. Bagi apa yang pesaing tak boleh bagi kepada ejen mereka. Buat research dulu.



Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)

Thursday, 14 September 2017

Harijadi

Ulangtahun Kelahiranku Adalah Untuk Ayahanda Bonda

Ingat lagi tak ayat Kak Maz
"Setiap ujian yang datang, ada bersamanya rezeki Allah."
Yakin, redha dan bersangka baik.

Bersedekah tatkala diuji, Allah datangkan penawarNYA.
Tak perlu jauh, dahulukan orang tua kita.

Hari ini 14 September 2017, usia Kak Maz mencecah 39 tahun.
Sejak Allah memberikan Kak Maz anugerah merasai saat mengandung, bersalin dan membesarkan anak, Kak Maz amat terkesan dengan pengorbanan menjadi mak.

Lebih tersentap bila tahu kisah kelahiran kita yang genting di hujung nyawa. Perjuangan perit ibu. Gundah gelana seorang ayah.
Saat kelahiran Kak Maz amat rumit, Kak Maz terbelit tali pusat. Bidan menyuruh mak ke hospital. Mak takut bila sebut hospital. Dipaksanya bidan usahakan juga asalkan bayinya selamat. Allahu. Allahuakbar.

Alhamdulillah kami berdua selamat.

Bila megenang saat kenakalan dan kedegilan Kak Maz sewaktu proses membesar. Tak sanggup rasanya nak mengingatinya.

Saat kini melihat keduanya menjelang senja. Kulit mulai melendut, mata mulai kabur, fizikal mulai sakit sakit, airmata kesal mula menitis sayu.

Walaupun tak mampu memberikan kemewahan, cukuplah kita menjadi hatinya. Adab kita berbicara dengannya. Penuhi apa yang mereka impikan. Ini yang Kak Maz tak mampu, tetapi mereka memahaminya. Kadang pemberian Kak Maz ditolaknya.

Setiap kali mereka tolak, Kak Maz merayu " Ambillah mak, ambillah ayah. Asbab ini in shaa Allah, Allah berikan saya rezeki lebih. Doakan saya. Kerana bilamana mak ayah tiada, tiada lagi doa tanpa hijab buat saya. Doa dan restulah saya, kerana restu makayah saya mendapat restu Allah."

Hadiah harijadi untuk Kak Maz paling berharga, bila dapat doa dari mak ayah.
Call mak ayah semata-mata mohon doa dari mereka.
"Ayah mak, saya nak mohon doa. Hari ni harijadi saya."
Menitis airmata mendengar doa dari seorang mak dan ayah.

Dan mereka yang sepatutnya menerima hadiah. 
"Mak, besok hadiah sampai tau."
"Aik, mak ayah yang dapat hadiah?" sambil ketawa.
"Sepatunya begitulah mak ayah."
"Engkau tu pun tak cukup duit."
"Takpe, mana tahu asbab ini Allah gandakan rezeki saya."
Mak gelak lagi sambil mengaminkan ayat Kak Maz.


Asbab 2 perkara ini. 
Redha dengan ujian.
Ikhlas dengan pemberian.
Rezeki masuk walaupun diduga handphone rosak. Subhanallah. Alhamdulillah. Allahuakbar.

**tak percaya, buatlah tatkala anda sedang diuji Allah.😍😍