Monday, 5 June 2017

Balik Kampung

Balik Kampung
puanmazianazainal@gmail.com


Alhamdulillah, gembiranya dapat balik kampung berpuasa bersama keramat hidup Kak Maz. Setelah sekian lama tidak berpuasa, berbuka, bersahur dan berterawih bersama mereka. Terpancar sinar di wajah mereka.

Benarlah kata Allah; bila kita mengembirakan hati orang tua kita, ganjaran dari Allah akan menyusul bersamanya. Dalam bercuti, rezeki Kak Maz masuk. Tempahan karipap sejukbeku bertambah, begitu juga temosa sejukbeku.

Yang paling membahagiakan Kak Maz bilamana para pelanggan sanggup menunggu sehingga Kak Maz pulang ke Ampang.

Sepanjang bercuti, Kak Maz memang guna sepenuhnya peluang yang ada. Kebetulan keluarga adik-adik dan abang-abang pun balik, seronok tau. Riuhnya rumah ayah sehingga lewat malam. Saat yang dirindui beberapa tahun lalu.

Lepas terawih, anak-anak buah yang kecil comel berlari-lari ke pagar menanti kami pulang.
" Andak! Cepatlah. Jom kita main mercun pop pop." Haha, itu yang mereka nantikan. Berebut-rebut nak bermain. Semuanya 10 orang. Satu taman perumahan ayah bergema dengan teriakkan mereka.
"Andak! Dah habis. Nak lagi. Nak lagi."

Hampir seminggu Kak Maz bercuti di sana tetapi tanpa suami, itulah pengorbanan yang perlu kami lakukan. Mujur anak-anak tak merengek rindukan ayahnya, hanya sekadar bertanya bila ayah akan balik.

Hari ini Kak Maz nak balik Ampang. Wajah mak ayah mulai suram walaupun masih ada anak dan cucu lain yang tinggal. Belum lagi bergerak pulang, soalan ini dah diutarakan oleh mereka "Bila lagi nak balik?". Inilah soalan keramat yang tak mampu Kak Maz jawab, sekadar In shaa Allah dan senyuman.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Perjalana pulang mengambil masa 3 hingga 4 jam. Dalam keadaan yang sedang berpuasa dan cuaca yang terik, cukup hebat untuk Kak Maz tempuhi. Berhenti seketika untuk lena walaupun selelap keran pandangan mulai melayang-layang.

Alhamdulillah, akhirnya kami selamat tiba. 
Setiba di Ampang, Kak Maz terus membeli bahan-bahan untuk membuat karipap dan temosa. Tak sangka Kak Maz dari tempahan sebanyak 20 bekas, kini mencecah 50 bekas. Sadolah tangan Kak Maz.

Tanpa rehat yang panjang, Kak Maz terus menyediakan bahan untuk membuat inti. 
Seusai selesai, Kak Maz dan suami keluar ke bazar untuk membeli lauk untuk berbuka. Suami sangat memahami. Dia tahu Kak Maz penat memandu dan kini nak memenuhi tempahan pelanggan. Ya Allah, nikmatMU yang terindah. Alhamdulillah.




Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)


Thursday, 1 June 2017

Suamiku

Suamiku
puanmazianazainal@gmail.com

Perjalanan hidup suamiku berubah sejak 5 tahun lalu. Bukan sahaja rutin harian malah sikapnya juga berubah.

Awalnya amat sukar untuk difahami tetapi dengan pertolongan Allah, alhamdulillah. Rata-rata pesakit yang menghidap penyakit kronik, sikapnya berubah secara total. Kalau tak kuat dan tak tahan, mahu sahaja berlaku perceraian. Dan kebanyakkan kajian, ramai pasangan bercerai. Mujur telah aku ketahui seawal dia disahkan sakit. Berkongsi rasa dan perasaan dengan waris pesakit.

Saban hari suami berkorban untuk merawat sakitnya demi meneruskan hidup bersama kami. Selang sehari, lengannya akan dicucuk 2 batang jarum yang besar. Selama 4 jam duduk menjalani proses mencuci darah. Darah yang dipenuhi toksin yang berbahaya. Setiap hari kena mengawal kuantiti air, bimbang ia memenuhi paru-parunya. Bila ini berlaku, badan dia akan kebiruan dan perlu dengan kadar segera ke hospital. Bahagian dada belakang akan ditebuk untuk mengeluarkan air. Kebiasaan mereka akan dimasukkan ke icu.
Mujur suamiku belum sampai ke tahap itu. Alhamdulillah.

Ujian Ramadhan buatnya.
Tahun pertama dia berpuasa sebagai pesakit amatlah mencabar. Namun dibulatkan nekad untuk menunaikannya. Aku menyokongnya walaupun aku amat takut sesuatu berlaku.
Selepas dialisis, dia mengajakku ke bazar Ramadhan. Aku turuti kerana aku tahu seleranya mungkin berbeda. Sewaktu jalan-jalan, dia merangkul lenganku dengan kuat. Aku lihat tubuhnya lemah. " Abang, kenapa ni?". Sambil tundukkan kepala dan bersandar pada tubuhku, dia berkata " Sayang, abang rasa gelap mata." Allahuakbar, mahu sahaja aku menjerit memohon bantuan tetapi dihalang olehnya.

" Sayang, pimpin abang ke kereta. Abang tak nampak jalan." Aku jadi cemas dan airmata bertahan dari melimpah. Dalam hati berbisik; Ya Allah, bantulah aku. Kudratku pada zahirnya memang tidak mampu membimbing suamiku, aku bertubuh kecil dan suami berbadan besar. Mungkin dia dapat merasa resah dihati ini, dia berkata " Sayang, jangan risau. Abang ok cuma mungkin lepas cuci darah tadi, air habis disedut mesin. Kita jalan perlahan ye."

" Abang, bukalah. Saya bimbang abang pengsan, saya mengelabah nanti".
" Takpe sayang, sikit je lagi dah nak berbuka. Sayanglah."

Selama seminggu berlaku dan atas nasihat jururawat di pusat dialisis, suami tak disarankan berpuasa pada hari cuci darah. Akhirnya dia akur.
Tetapi setelah diasuhnya sedikit demi sedikit, dia dapat tempuhinya dengan baik.

Tahun ini adalah tahun ke 5 suamiku berpuasa dalam status pesakit buah pinggang. Alhamdulillah, dia mampu bertahan. Walaupun begitu, aku tetap memantau kerana bimbang tiba-tiba dia pengsan kerana kurang gula dalam darah. Tahun lepas dia disahkan ada diabetes.

Berubah sikap, baran tanpa disedari.
Kalau orang tak tahu, disangkanya kami sedang bergaduh atau aku sedang dimarahi suami.
Suamiku ada masanya kurang mendengar. Bukan setakat suara orang berbual dengannya, malah suara dia sendiri dia kurang mendengar. Sebab itu ada masa dia berbual denganku menggunakan nada yang tinggi, orang sekeliling memerhati dan bersangka kami sedang bergaduh.

Bila moodku baik, aku akan tukar balas bualan suami kepada lawak. Tetapi ada saat badan dan minda penat. Aku akan bagi signal untuk beredar dari situ bilamana kumelihat sekeliling sedang memerhati.

Aku harus menjaga maruah suamiku walaupun orang lihat maruahku yang dicarik.
Mereka terus menghukum tanpa melihat keseluruhan. Cuma ada sesetengah manusia akan bertanya tatkala melihat kesan bengkak dan parut dilengan suamiku,
" Abang/adik sakit buah pinggang ke? Buat dialisis?. Sabarlah, ujian Allah."
Terus suamiku menggangguk dan tersenyum. Dan mereka juga tersenyum tanda faham.

Aku disapa juga dengan kata-kata, " Kita kena banyak bersabar". Mungkin dia juga mempunyai waris yang berpenyakit sebegitu.

Aku bertuah kerana suamiku adalah insan yang senang diajak berbual. Tida mudah melenting tatkala aku menegur sikapnya.
Bayangkan dengan sakit sebegitu, anak-anak pula sangat agresif dan aktif. Memang kadangkala menaikkan darah. Dan alhamdulillah, anak-anak ada masanya sangat membantu.

Ya Allah, berkati dan rahmatilah kami sekeluarga. Berikan kami rezeki melimpah ruah tanpa putusnya. Jadikan rezeki kami dimana kami berada.
Aamiin Ya Rabbal Alamiin.


Abang,
Akan Ziana genggam janji Ziana pada Allah saat Ziana memohon agar abang dipanjangkan usia.
Akan Ziana tunaikan janji akan bersama abang hingga ke nafas terakhir kita
Akan Ziana pegang akur janji hati ini agar menerima dengan redha apa jua yang berlaku samada perubahan sikap dan kekurangan abang.

Moga Allah selalu bersama Ziana, abang dan anak-anak. Demi keluarga kita ini.


Maziana Zainal

Friday, 26 May 2017

Ramadhan Al Mubarak

Ramadhan Al Mubarak

In shaa Allah besok Ramadhan akan datang memberi salam. Seluruh umat Islam akan berpuasa selama sebulan.

Bulan untuk beribadat, memperbanyakkan amal ibadah dan kebaikkan. Nampak mudah kan? Walaupun syaitan diikat. Dugaan tetap ada. Godaan juga hebat.
Mengapa?
Untuk mendapat sesuatu ganjaran, haruslah diuji. Macam bertanding untuk dapat hadiah.
Bulan ni Allah memperlimpahkan pahalaNYA, barakahNYA pada umat yang hebat menangkis segala ujian, cabaran dan godaan.

Anak-anak Kak Maz dah diajar berpuasa sejak berumur 5 tahun. Cuma ia tidaklah sempurna macam orang dewasa. Macam kita dulu-dulu.

Tengok tahap cuaca juga, kalau panas yang agak terik Kak Maz akan longgarkan syarat demi kesihatan mereka. Alhamdulillah, kali ni puasa hadir seiring dengan cuti sekolah. Seronok kan.

Hajat dan janji pada orang tua untuk puasa bersama terpaksa Kak Maz tangguh. Bukan nak jadi munafik tetapi terpaksa kerana jadual dialisis suami dan kos rawatan anak. Alhamdulillah, makayah faham. Moga restu, redha dan doa mereka Kak Maz ada rezeki lebih. Jom aamiinkan doa Kak Maz.

Ya Allah Limpahi Kami Rezeki Yang Melimpah Ruah Dan Tak Putus- Putus. Agar Kami Dapat Memanfaatkannya Ke Jalan Yang Engkau Redhai.

Aamiin Ya Rabbal Alaamiin.


SALAM RAMADHAN SEMUA, SEMOGA KITA MENDAPAT KEBERKATAN DARI ALLAH SWT.
BERBANYAKKAM AMAL IBADAH, KEBAIKKAN DAN BERSEDEKAH.😍

Maziana Zainal

Wednesday, 24 May 2017

Maziana Frozen

Maziana Frozen
puanmazianazainal@gmail.com


Macam mana Kak Maz terjebak dengan bisnes sejukbeku (frozen Food)? Nak tahu ke?
Ia bermula kerana desakkan anak tekak Kak Maz. Boleh macam tu yea?

Kak Maz orang Pantai Timur, dah terbiasa masakkan orang sana yang cukup sempurna tentang rasa. Mereka menjual makanan, seumpama mereka sendiri nak makan sedap.

Rata-rata di kota ini, mereka menjual asal ada je. Kalau ada yang benar-benar sedap, cepat habis dan jauh dari kediaman. Faham je lah hidup di kota ni, sentiasa sesak.

Bila nak makan, kenalah buat sendiri. Bermula dengan sekilo tepung, Kak Maz boleh dapat 50 hingga 70 biji. Banyak kan? Masak 20 biji setiap kali menggoreng, maka yang berbaki Kak Maz simpan dalam peti. Kalau nak makan dah tak susah, tinggal menggoreng je.

Pernah suatu hari, tetamu datang. Kami menggorenglah karipap tu. Mereka kata sedap dan bertanya kat mana kami membelinya. Kebetulan masih ada yang berbaki, kami berikan. Lalu anak bertanya, " Ibu jual pada mereka ke?". "Ibu bagi sahaja, kenapa?". "Apakata ibu jual, boleh dapat jual, karipapibu sedap".

Atas perbincangan dengan suami, dia bersetuju keluarkan modal. Bukan setakat karipap, kuih lain juga kami buat frozen. 
Antaranya yang pernah Kak Maz buat:
1. roti sosej
2. keria
3. rendang kasturi (kuih kacang hijau)
4. kek batik

Tapi sekarang, Kak Maz fokus pada karipap dulu. Kerana semua kerja itu, Kak Maz buat seorang diri dan ia mengambil masa yang panjang.

In shaa Allah, pertambahan stok dan kualiti akan dipertingkatkan lagi. Selagi kudrat empat kerat ini ada, Kak Maz teruskan demi keluarga.

Dulu impian hidup sederhana kerana takut bila kaya, jadi bongkak. Tetapi sekarang, wajib kaya kerana sara hidup amat mencabar. Ingin berikan keselesaan rawatan untuk keluarga dan mak ayah Kak Maz. Kak Maz terkesan dek sistem rawatan kerajaan yang agak lambat untuk mengesan sakit anak Kak Maz.

Bila pergi yang berkualiti, kosnya agak tinggi. Walaupun begitu, ia sangat berbaloi. Akhirnya kami menemui panyakit yang anak hidapi.

Doakan Kak Maz terus berjaya, kaya dan berjasa. Aamiin.


Maziana Zainal

Karipap Sardin Frozen

Karipap Sardin Frozen
puanmazianazainal@gmail.com


Wah, bertambah satu lagi perisa karipap Kak Maz iaitu Karipap Sardin Frozen. Minggu lepas Kak Maz hadir satu bualbicara perniagaan. Kak Maz menaja makanan untuk tetamu yang hadir dengan Karipap Kentang dan Karipap Sardin. Alhamdulillah, rata-rata mengatakan ianya sedap. Dan dari pemantauan Kak Maz, semua tetamu makan sampai habis tanpa ada yang menggeleng.

Nikmat Allah kan?
Seusai habis bualbicara, ada beberapa tetamu yang Kak Maz jumpa dan bertanya pasal karipap tadi. Mereka memuji sedap. Dan ada pula yang bertemu Kak Maz menyatakan keenakkannya.

Karipap Sardin ni adalah eksperimen Kak Maz, resepi baru. Kak Maz gabungkan semua resepi-resepi yang ada dalam google.

Sekarang keyakinan Kak Maz mulai meningkat. Pertambahan stok akan dibuat atas permintaan mereka yang ingin menyajikannya di bulan Ramadhan. Minggu lepas, sahabat Kak Maz dah borong Karipap Kentang Frozen, 10 bekas.


Karipap Sardin Frozen, rupanya macam karipap biasa cuma ada label untuk membezakannya. Nikmatinya bersama keluarga tersayang.


Maziana Zainal
Bisnes SejukBeku (Frozen Food)

Saturday, 20 May 2017

Pulun

Pulun


Masya Allah, sampai pukul 1 pagi Kak Maz mengembala Karipap Frozen. Kak Maz lakukannya seorang diri dari memasak inti kentang dan sardin, mengguli tepung, mengelim, memasak dan membungkus. Wow! Macam tak percaya je kan?

Ada yang bertanya, " Kak Maz uli guna mesin ke?". Maaf, Kak Maz tak pandai guna mesin. Semuanya Kak Maz lakukan secara manual. Tanpa pembantu.

Pernah Kak Maz uli serentak 3 kilo tepung. Tapi lepas tu, suami Kak Maz bagi amaran keras hahaha. Dia cakap buat biar 1 kilo dan 1 kilo berikutnya supaya kalau bancuhan tak menjadi, ia tak rugi banyak bahan.

Tapi pemikiran kita," Alaa, buat sikit-sikit lambat nak siapkan bilangan tempahan". 
Suami tu nasihat supaya tahap keletihan itu tak maksimum. Bila maksimum, peringkat seterusnya akan tertunda. Faktor usia juga, dulu gagah boleh buat sekali banyak tapi sekarang banyak hormon yang dah berkurangan.

Alhamdulillah, Kak Maz sempat menyiapkan tempahan Karipap Frozen dan Batik Choc. 
Percaya tak, tahap letih kita berbayar saat pelanggan berpuashati dengan produk kita?
Itulah nikmat dan hadiah terindah buat Kak Maz.


Sekarang dah malam. Kita sambung nanti yea. Besok Kak Maz nak hadir ke majlis ilmu. Nak serap semua ilmu yang bermanfaat untuk Kak Maz aplikasikan dalam bisnes ini.

Terima kasih sudi membaca blog Kak Maz. Sayang korang.


Maziana Zainal

Thursday, 18 May 2017

Saat Allah Menyapa

Saat Allah Menyapa
puanmazianazainal@gmail.com

Siapa pernah dengar cerita disebalik penghijrahan Neelofa?
Dia buka terjemahan Al Quran, Allah menjawap persoalan hatinya.
Percaya tak?

Fasa Kak Maz down, Kak Maz pi dengar "talk". Sekian lama anak buah pujuk, baru ni Kak Maz follow. Speaker adalah insan-insan yang hebat dalam bisnes tau. Tak sombong langsung.

Perancangan Allah tak siapa yang tahu.
Ada seorang insan ni memberikan buku terjemahan Al Quran.
Kak Maz buka dan baca secara random, tiba-tiba ada satu surah yang betul menyentap kalbu Kak Maz.

Surah Al Anaam, ayat ke 3 yang bermaksud:
" Dan Dialah Allah dilangit dan dibumi; Ia mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan kamu lahirkan, dan Ia juga mengetahui apa yang kamu usahakan. "

Terus teringat cerita Neelofa. Allahuakbar, indahnya perancanganMU.
Percaya sebelum berjaya.
Pegang akhirat, dunia akan datang dengan sendirinya.
Fahami dan hayati Al Quran. Inilah guru kita.

Ini antara perkongsian dr mereka. Semoga Allah memberkati mereka.



Maziana Zainal

Tuesday, 16 May 2017

Kek Batik Tanpa Telur

Kek Batik Tanpa Telur

Cubaan Kak Maz memperkenalkan kek batik dengan nama "Batik Choc" berjalan lancar.
Rata-rata menyatakan kegembiraan dapat menikmatinya. Menjadi bualan selepas majlis bual bicara bisnes.

Allahuakbar. Alhamdulillah. Ini pun atas cadagan anak buah Kak Maz juga kerana dia pengemar tegar Batik Choc Kak Maz.

Ada telur ke?
Oo, Batik Choc tiada telur. Siapa yang alergik telur, boleh nikmati Batik Choc Kak Maz.

In shaa Allah, akan dikomersilkan dalam pelbagai rasa. Doakan Kak Maz yea.
Sempena Hari Guru, Selamat Hari Guru untuk semua guru di seluruh dunia.

Kak Maz belanja gambar yea.




Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)

Saturday, 13 May 2017

Diagnos Hypotyroid

Diagnos Hypotyroid

Apa itu hypotyroid? Kekurangan hormon tiroid. Itu je yang saya faham.
Belom habis saya mengkaji tentang penyakit ini. Semakin saya mengkaji, semakin hati ini gundah gelana.

Sikembar selama ini sihat walafiat walaupun lahir tak matang. Mereka sihat, gebu dan aktif. Cuma sejak menjejak kaki ke alam persekolahan dan sering dibuli, mereka sering sakit.

Awalnya kami ingat mereka takut untuk ke sekolah. Seminggu tak perlu penuh ke sekolah. Kami sebagai ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anak. Mereka sering dimarahi kerana pelbagai alasan sakit.

Khilaf kami atau khilaf pihak perubatan? Kami mendapatkan rawatan anak kami ke klinik dan hospital setiap kali sakit. Keputusan doktor ianya tak serius, demam biasa ataupun tonsil bengkak dan berlaku sedikit jangkitan. 

Ubat diberikan, habis dimakan tetapi sakit tidak juga kurang. Perubatan Islam juga kami dapatkan, hasilnya anak masih tak juga sihat sepenuhnya.

Ya Allah, hati ibu mana yang tak rabak melihat anak menahan dan merintih sakit. Adakah lakonan anak-anak tak ke sekolah?
Itulah yang cuma doktor cakapkan pada kami, berkemungkinan dia takut nak ke sekolah. 

Dalam ertikata lain psiko.
Percaya kata yang arif tentang kesihatan, kami sering mendesak anak ke sekolah.

Sehingga satu ketika kami mengunjung Klinik Wan Julia. Doktor diagnos anak saya mungkin mengidap hypotiroid. Berdasarkan kajian beliau dalam perubatan dan pemerhatiannya terhadap fizikal dan sakit anak.

Pulang dari klinik, saya mengkaji serba sedikit tentang penyakit itu. Ya Allah, semua simptom itu ada pada anak. Dan selama ini sakitnya, adalah simptom penyakit itu.

Ya Allah berdosanya saya pada anak. Ya Allah, ampuni hamba yang lalai. Ya Allah, berikan anak ini penawar yang serasi dan sembuhkanlah kembar saya ini.

Besok kami akan memulakan rawatan pertama di sana. Ujian darah akan dibuat. Dek kerana kewangan tak mengizinkan, kami buat seorang demi seorang. 
Alhamdulillah, mujur abang dan adik saya bantu.

Doakan segala ikhtiar saya diberkati Allah. Rezeki saya juga dilimpahi Allah tanpa putusnya.
Aamin Ya Rabbal Alamin.


Maziana Zainal

Saturday, 6 May 2017

Jatuh Sakit Lagi

Jatuh Sakit Lagi

Allahuakbar, tak tahu nak cerita bagaimana? Anak jatuh sakit lagi. Pergi klinik, pergi hospital.
"Puan, anak puan tak demam dan tak ada sakit apa-apa."
"Tapi doktor, anak saya mengadu kesejukkan dan sengal sendi."
"Dah berapa lama?"
"Ooo, dah 2 minggu. Seminggu pertama, saya ingatkan dia psiko tak nak ke sekolah tetapi sejak semalam dia mengadu seluruh sendi dia sakit."
"Oklah, kita ambil ujian darah."

Setelah 2 jam. 
"Puan, semua ok. Saya tak pernah dapat kes macam ni."
"Boleh buat surat saya rujuk pakar kanak-kanak?"
"Atas kes apa puan nak rujuk pakar?"

Inilah sering terjadi. Bila kita mohon rujuk pakar, tak boleh. 
Kalau lah akak kaya, hospital swasta tentu jadi pilihan. Pemeriksaan secara terperinci akan mereka lakukan.

Sekarang, kena lah ulang alik ke klinik dan hospital selalu. Jumpa ustaz. Selagi ada ikhtiar, ikhtiarlah kita.

Semoga Along, anak ibu sihat kembali. 
Dia dah trauma ke hospital sebab doktor cucuk banyak tempat kiri dan kanan tangan untuk ambil darah, darah tak nak keluar. Jarum dicucuk dan digoyang sana sini dalam lengan.
Allahuakbar.

Sebab itu mentor bisnes selalu cakap, kita mesti kaya. 
Baru kini saya faham. Kaya bukan untuk bermewah dengan banglo, kereta mewah, emas dan barangan berjenama tetapi kaya untuk kita berbakti bila sakit-sakitan.

Ya Allah, berikan kami kekayaan dan rezeki yang hadirnya tanpa henti dan putus.
Aamiin Ya Rabbal Alaamiin.


Maziana Zainal

Thursday, 4 May 2017

Kek Gula Hangus

Kek Gula Hangus
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

www.mazianazainalabidin.blogspot.my

Siapa tak pernah makan Kek Gula Hangus? Kek legend tau. Zaman mak-mak dan nenek kita dulu setiap kali nak sambut hari raya.

Bau dari dapur menggoda tau? Masa tu kan bulan puasa, tergugat iman. Sebab tu lah mak Kak Maz suka membakar malam raya.


Disebabkan sekarang dah berkahwin dan merindu masakkan ini, Kak Maz belajar memahirkan resepi tradisi ini.
Alhamdulillah. 

Sekarang mak pula menunggu Kak Maz buatkan kek legend ni. Ops, bukan mak sahaja malah adik beradik, ipar duai dan anak-anak buah juga menantikannya.

Ramadhan dah dekat, Syawal pun dah tak lama. 
Siapa berhajat, boleh lah hubungi Kak Maz yea. 


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)
0163961956

Harga Runtuh - Kek Sedap (Umieaisyah)

Harga Runtuh - Kek Sedap (Umieaisyah)
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

www.mazianazainalabidin.blogspot.my


Tawaran harga runtuh ini hanya berlangsung selama seminggu sahaja ( 3 Mei hingga 10 Mei 2017).

Harga biasa kami antara harga rm 8.00 hingga rm10.00 mengikut perisa.


Harga rm 7.00 (biasa rm 8.00)

  • Kek Keju Meleleh
    • Pandan
    • Vanila
    • Red Velvet
    • Coklat
  • Kek Coklat Meleleh
    • Hershey
    • Badam
    • Choc Moist
Harga rm 9.00 (biasa rm 10.00), perisa terbaru.
  • Oreo Choc
  • Hazel Choc

Siapa berhajat atau berminat nak merasai kualiti Kek Umieaisyah, boleh berhubung dengan Kak Maz tau, 0163961956.

Seminggu sahaja tau. Cepat yea.

Kak Maz masih buka peluang kepada anda yang ingin menjadi rakan niaga. Jom jana pendapatan dari rumah.


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)









Karipap Sedap

Karipap Sedap
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

www.mazianazainalabidin.blogspot.my




Semalam ada customer datang bertanyakan karipap. 
Walhal Sabtu lepas dah order 200 biji karipap yang siap digoreng.

Masuk rumah, beria dia mencari saya. Katanya, kawan dia mahu karipap.
Saya :Alamak! Stok baru saya belom buat.
Dia : (Dibukanya freezer saya.) Ini ada.
Saya: Itu yang reject masa awak tempah hari tu, ada pecah pecah.
Dia : Takpe, bagi aje. Kawan saya mahu sangat. Masa kenduri, ramai orang kata sedap sangat dan kat mana saya tempah. Tak sampai 5 minit, satu bekas dah habis. (Sebekas ada 50 biji).
Disebabkan nak sangat. Saya suruh dia ambil sahaja.
Ingatkan setakat itu sahaja. Sebelum dia berlalu, "yang frozennya mahu 4 bekas yea."
Nikmat Allah datang tatkala saya tengah down. Alhamdulillah.
Puas rasa hati bila pelanggan menyukai airtangan kita. Siapa tak suka bila pelanggan puji sedap, betul tak?
Kak Maz harap kemahiran ini menjadi punca rezeki kami sekeluarga. In shaa Allah.

Kak Maz dalam proses menambah kuantiti stok. Huru hara kalau pelanggan datang menyerang macam ni. Paling tak best bila mereka pulang dengan muka sedih.

Kak Maz masih ada hutang tempahan pelanggan, mujur pelanggan Kak Maz baik-baik belaka. Mereka sanggup tunggu. Untuk makluman, Kak Maz buat secara perseorangan dalam kerja pengeluaran produk sejukbeku ni. Ada masa kesihatan diuji Allah.

Jadi. Kalau anda mahukan karipap atau temosa frozen, anda kena buat tempahan awal.

Harga:
Karipap 1 Bekas (10Biji) - rm 3.50
Belian 10 bekas, percuma 1 bekas

Temosa 1 Bekas (10biji) - rm5.00
Belian 10 Bekas, percuma 1 bekas
Hubungi Kak Maz 0163961956


Maziana Zainal
Bisnes SejukBeku (Frozen Food)

Saturday, 22 April 2017

Tuisyen Di Rumah - Anak Jadi Seronok Dan Relak

Tuisyen Di Rumah - Anak Jadi Seronok Dan Relak
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

www.mazianazainalabidin.blogspot.com

Selamat malam semua. Malam ni Kak Maz kena berkarya dan bekerja menggunakan laptop. Kenapa?
Anak-anak tengah mengulangkaji nota dan menjawab soalan menggunakan kaedah " Tuisyen Online - ILearneAce".

Guna internet ke? Oo, malam ni Kak Maz bagi yang aplikasi offline.
Walaupun offline, setiap soalan akan automatik diberikan jawapan terus beserta markah.
" Ibu! Kami dapat 70%, kami jawab soalan Sains".
'Alhamdulillah".

Manakala si adik baru darjah 2, "Ibu, untuk saya tak ada ke?'. 
Nampak gayanya ILearneAce kena buat untuk darjah 1,2 dan 3 juga ni. 

Disebabkan mahu juga, si adik menguji tahap pemikirannya menjawab soalan Matematik tahun 4. Allahu, bersungguh betul dia.

Mama-mama kat luar sana, Kak Maz rasa seronok tau bilamana anak khusyuk membaca nota dan menjawab soalan bersama-sama.
Paling seronok bila mereka gembira dengan markah yang mereka perolehi.

Kenapa masih ragu untuk melabur RM 360 setahun @ RM 180 untuk 6 bulan?
Anda boleh jadi guru kepada anak-anak dengan cara anda sendiri.
Bagaimana? Dah lama saya tinggalkan semua pembelajaran tu?
Kenapa nak susahkan diri, ILearneAce ada sediakan nota untuk kita sebagai guru.

Anda mahu cuba terokai sistem ni? Percuma selama 7 hari.
Sila tinggalkan komen anda di sini atau nak cepat, hubungi Kak Maz 0163961956.

Maziana Zainal
Agen ILearneAce

Monday, 17 April 2017

Tempahan ~ Karipap Goreng Dan Temosa Frozen

Tempahan ~ Karipap Goreng Dan Temosa Frozen
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com


Assalamualaikum wbt,
Syukur yang teramat bahagia Kak Maz panjatkan kepada Allah swt kerana dengan izinNYA blog ini tergolong dalam carian google anda.

Terima kasih guru Kak Maz, Puan Masayu Ahmad. Beliau telah membimbing Kak Maz sehingga ke garisan penamat. Ya, ia bukan mudah tetapi In Shaa Allah ia berbaloi.

Sekali lagi carian " Temosa Frozen" menambat hati pelanggan. Tempahan demi tempahan Kak Maz dapat, alhamdulillah. Dan dari respon pelanggan yang lalu, kuih Kak Maz sedap katanya. Tak rugi membeli dan akan membelinya lagi.

Kali ini Kak Maz mendapat tempahan untuk Temosa Frozen dan Karipap Goreng.
Kenapa sebut karipap goreng? Karipap je lah 

Kak Maz kan jual Karipap Frozen, yang belum dimasak. Cuma kali ini pelanggan minta yang telah siap digoreng.

Dan inilah cabaran, bilamana pelanggan mahukan ia siap seawal 6 pagi. Wah! Lama Kak Maz tak bangun seawal ini untuk menyiapkan kuih.

Usaha jangan pernah mengalah, teruskan walaupun payah. Kerana kejayaan sedang menanti kita dengan gah. In shaa Allah, doakan ya.


Tempahan karipap goreng mencecah 200 biji manakala untuk sejukbeku, Kak Maz kena sediakan dalam 100 biji.


Temosa yang ditempah adalah dalam 50 biji. Walaupun sedikit, Kak Maz kena sediakan stok sejukbekunya dalam 100 biji juga.

Kenapa?
Sebab, permintaan kuih ini unik. Bila seseorang dah merasa, mereka mohon untuk membeli pula. 
Ada sesetengah tu, bila tengok gambar. Terus teringin nak menempah dan merasainya.
Kekadang, ada yang ingin menempah secara mengejut. Biasanya bila kenduri di saat akhir.

Rezeki itu milik Allah, kita harus berusaha dan memohon kepadaNYA untuk membuka hati-hati manusia. Kerana hati manusia ini, juga milik Allah.


Maziana Zainal 
Bisnes Sejuk Beku (Frozen Food)
0163961956

Wednesday, 5 April 2017

Alhamdulillah

Alhamdulillah
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Bila segalanya dipermudahkannoleh Allah SWT. Urusan pembedahan adik Kak Maz berjalan dengan lancar dan berjaya, alhamdulillah.

Walaupun begitu, sedih melihat wajahnya menahan kesakitan atas pembedahan itu. Semoga Allah menyembuhkannya dengan cepat dan sempurna.
Hari ini, adik dah dibenarkan keluar IJN. Lapang dada kami sekeluarga.

Walaupun sibuk ulang alik ke IJN, tugasan harian harus dilaksanakan juga. Rezeki juga bertambah baik, alhamdulillah sekali lagi.

Dengan kelahiran perisa terbaru dari Chef Sanif, jualan semakin melonjak-lonjak.
Ramai dah terkena panahan cinta Kek Jalan Kuchai (KJK).

Nak tengok perisa terbaru kami?
Nah Kak Maz payung sikit. Setakat hari ini dan dari minggu lepas, jualan selang beberapa hari sahaja.

Tengok ni 👇👇👇


Tawaran menjadi agen masih dibuka.
Hubungi Kak Maz yea, 0163961956


Maziana Zaina

Friday, 31 March 2017

Pembedahan Jantung

Pembedahan Jantung
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com


Ia sesuatu yang mengejutkan Kak Maz sekeluarga, bilamana adik bongsu disahkan jantung berlubang. Sedari kecil, adik tak pernah menunjukkan simptom jantung berlubang. Agak sukar kami menerimanya.

Waimmah, dia melahirkan 2 puteri secara normal pun simptom itu tidak muncul. Allahuakbar, terkedu seribu bahasa.

Sabtu yang lalu, kami sekeluarga mengadakan sedikit majlis doa selamat serta solat hajat. Alhamdulillah, walaupun ianya secara "last minute". Dengan sedikit gangguan teknikal, rumah asyik blackout.

Hari ini adik mendaftarkan diri ke IJN, ditahan di wad untuk beberapa ujian sebelum pembedahannya Sabtu ini selepas subuh.

Kesian anak-anaknya yang masih kecil. Kesian juga waris yang cuba menidurkan anak-anak yang belom pernah berpisah dengan mama papa.

Resah gelisah dijiwa Ayahanda Bonda menanti khabar dari menantunya. Moga mereka bah dan kuat.

Derita jiwa si suami juga tak terucap dengan kata-kata. Semog Allah menguatkan semangat adik ipar Kak Maz.

Ya Allah, Engkau permudahkan pembedahan dan selamatkanlah nyawa adindaku Nor Azlina. Berikanlah kesembuhan buatnya.

Aamiin Ya Rabbal Alamiin.

Maziana Zainal

Kek Sedap - KJK

Kek Sedap - KJK
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Terbaru!!!
Perisa terbaru dari airtangan Chef Sanif. Wow! Lagi sedap dan sedap.
Baru ambil 5 bekas dari kilang, habis kena rembat dek agen kesayangan Kak Maz.



Adunan sos kek keju meleleh bersama sos coklat cair dari bahan yang terpilih. Campuran raspberry dan strawberry mousse dari Perancis (France).

Siraman sos treble (coklat +raspberry +strawberry) ke atas hamparan span kek strawberry dan kek coklat span penuh dengan kumpulan ke kacang diatasnya.

Di tambah dengan topping coklat "belgian" yang melting. Hiasan dengan "pink" lady writing decor.

Diberikan nama "Kek Jalan Kuchai" a.k.a KJK

Ingin merasainya?
Hubungi Kak Maz 0163961956


Maziana Zainal
Bisnes Sejuk Beku (Frozen Food)

Tuesday, 21 March 2017

Daerah Itu

Daerah Itu
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Daerah itu aku belajar mengenal dunia. Mengenal persahabatan. Daerah yang mengiringi kedewasaanku.

Dulu daerah itu cukup sempurna bagikundan teman-teman. Setiap petang bermain bersama. Mengayuh basikal mengelilingi kediaman kami. Bagaikan tiada kenal erti engkau lelaki dan aku perempuan. Kami bagaikan adik beradik.

Bergaduh dan kadangkala tidak bertegur siapa, itu biasa. Tak lama mana pun. Akhirnya berbaik kembali.

Bersekolah yang sama dari sekolah rendah hinggalah menengah. Persahabatan itu masih utuh terjalin. Cuma bezanya di sekolah menengah, usia kami kian remaja. Ada sedikit segan silunya.

Banyak ranjau persahabatan telah kami lalui bersama. Tiada istilah percintaan antara kami. Kerana kami tulus bersahabat.

Rinduny saat itu.
Namun tuntutan masa, memisahkan kami. Kami terpisah kerana berhijrah kediaman. Kami terpisah kerana masa untuk menuju puncak kejayaan.

Mujurlah alam maya menemukan kami. Masing-masing telah berkeluarga.
Anak-anak mewarisi jejak kami walaupun tak serupa dan seindah alam kami yang tiada gadget seperti sekarang.

Hari ini, aku kembali ke daerah itu. Terimbau kenangan lama. Rindunya.
Terbayang keindahan suatu masa dahulu. Tergelak di hati bila menyusuri kawasan jajahan kami.

Daerah itui, telah banyak berubah. Telah banyak membangun. Teman-teman dan guru juga telah ramai yang bertemu PenciptaNYA. Al Fatihah buat mereka. Semoga Allah menempatkan mereka di syurga terindah dan diampuni segala dosa-dosanya.
Aamiin Ya Rabbal Alamiin.


Maziana Zainal

Saturday, 18 March 2017

Tuisyen Di Rumah

Tuisyen Di Rumah 
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.comcom


ILearnAce juga menyediakan aplikasi untuk kita melayarinya tanpa internet. Kita instal di Play Store aplikasi ILearnAce samaada guru atau murid.

Contoh, saya telah daftar atas akaun guru. Warna ikonnya ialah merah, kalau murid ia berwarna biru.



Selepas andan instal aplikasi itu, anda login sama seperti yang online (ID dan kata laluan). Nanti anda lihat di dalamnya ada nota dan praktikal, kedua ini anda perlu muat turun. Dan baru lah anak anda boleh membaca nota di dalamnya serta menjawab semua soalan tanpa internet.

Perlu ke anda susah hati bila tiada internet?
Tak perlu, anak-anak masih boleh mengulangkaji pelajaran. Mudah kan?

Lihat satu per satu gambar di bawah. Bagaimana ia beefungsi..

Subjek untuk sekolah rendah.

Anda perlu memuat turun dahulu.

Anda boleh klik untuk nota atau praktikal (soalan).

Dalam bentuk soalan - praktikal

Dalam bentuk nota


Alhamdulillah, saya sudah bersedia untuk membantu anak kembar saya belajar. Dengan cara ini, menggunakan gadget ia menarik minat anak-anak. In shaa Allah.


Maziana Zainal
Tuisyen Online - ILearnAce

Temosa & Karipap Frozen - Tempahan Lagi

Temosa Frozen - Tempahan Lagi
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Alhamdulillah syukur padaMU Ya Allah. Tempahan masuk lagi lagi untuk karipap dan temosa sejuk beku.

Tempahan dari pelanggan yang telah merasai karipap dan temosa saya. Mula-mula mereka beli 1 dan saya bagi percuma 1 (berbeza jenis kuih), dan hari ini mereka tempah lagi.

Ada sesetengahnya membuat tempahan selepas mendengar testimoni dari pelanggan lama saya. Kebetulan kawannya ingin mencari kuih frozen. Hebatkan hebahan ini.

Nampaknya cuti sekolah ini bakal sibuk saya. Menyiapkan tempahan karipap dan temosa. Biasanya saya akan buat lebih. Senang bagi yang terpikat dan untuk insan tersayang saya.

Mereka cukup susah hati jika saya buat untuk pelanggan tetapi tiada untuk mereka. Menepati selera mereka. Juga senang jika ada tetamu bertandang mengejut.

Nah, saya belanja tengok hasil kuih frozen saya.





Dah lewat entri saya kali ini, tak salah kot. Saya pun dah lama tak berkarya di sini. Sibuk dan jatuh sakit.

Harap minggu ini dan akan datang, saya terus sihat dan bertenaga. Aamiin.


Maziana Zainal
0163961956
Bisnes SejukBeku (Frozen Food)

Friday, 17 March 2017

Tuisyen Di Rumah - Online

Tuisyen Di Rumah - Online
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com


Jom kita lihat testimoni dari mereka yang telah menggunakan kaedah Tuisyen Online ILearnAce (ILA) kami.




Ayuh, apa kita tunggu lagi? 
Anda boleh mendaftar samada:
** RM 180 - 6 Bulan
** RM 350 - 365 hari ( setahun)

Hubungi saya, Maziana 0163961956

Terima kasih kerana menonton.

Maziana Zainal
Tuisyen Online - ILearnAce (ILA)

Tuisyen Di Rumah - Online

Tuisyen Di Rumah - Online
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com


Jom kita lihat testimoni dari mereka yang telah menggunakan kaedah Tuisyen Online ILearnAce (ILA) kami.



Ayuh, apa kita tunggu lagi? 
Anda boleh mendaftar samada:
** RM 180 - 6 Bulan
** RM 350 - 365 hari ( setahun)

Hubungi saya, Maziana 0163961956

Terima kasih kerana menonton.

Maziana Zainal
Tuisyen Online - ILearnAce (ILA)

Tuisyen Online - Berbaloikah?

Tuisyen Online - Berbaloikah?
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazanal@gmail.com


Berbaloikah?
Bagi saya ia sangat berbaloi bagi anda yang mempunyai:
* Masa yang terhad bersama anak
* Masalah kewangan untuk memberikan tuisyen offline yang agak mahal
* Mempunyai anak yang susah nak belajar, anak yang terlalu kepenatan dengan jadual harian 
   yang padat.

Dengan bermodalkan RM 350 (harga tawaran - tamat sehingga diberitahu) untuk setahun (365 hari), merangkumi subjek-subjek penting dalam akademik.

Apa yang ada dalam IlearnAce ni?
Dengan pembelian Akaun Murid, anda disertakan dengan Akaun Ibubapa (parent). 

Apa fungsi akaun ibubapa?
Ia membantu ibubapa memantau prestasi anak anda. Setiap kali anak anda membuat assessment ( menjawab soalan), keputusan anak akan anda ketahui. Berapa kerap mereka melakukan, juga anda tahu.

Anda boleh bersama anak dalam pembelajaran dan di mana sahaja selagi internet ada. Walaupun anda sekeluarga sedang bercuti, anak-anak tak perlu membaca buku atau nota.

Lihat contoh akaun ibubapa:




Manakala dari sudut akaun murid, disediakan nota mengikut subjek mengikut darjah anak anda. Setakat ini sistem hanya bermula dari darjah 4 hingga SPM.

Lihat contoh dari akaun murid:

Anak anda boleh berkawan dengan pelajar dari sekolah yang sama atau dari luar daerah mahupun negeri. Di sini persaingan secara sihat boleh berlaku dengan melihat pencapaian dari pelajar lain.




Ini pula bahagian nota untuk sekolah rendah mengikut subjek. Subjek yang ditawarkan adalah Matematik, Bahasa Melayu, Sains dan Bahasa Inggeris.



Selain itu, IlearnAce juga menyediakan soalan untuk dijawab bagi menguji tahap akademik anak anda. Ia juga mempunyai tempoh masa seperti dalam peperiksaan.


Dan disediakan ruangan prestasi, ia merekod keputusan dari assessment yang telah dilaksanakan oleh anak anda. Daripada nilai skor yang diberi, ia menjadi token untuk anak anda bermain permainan yang disediakan di dalam sistem. Permainan yang membantu minda anak anda.






Masihkah ada lagi keraguan dengan modal RM 350 ?
Dengan tuisyen online ini, anak anda tidak terikat dengan jadual kerana ia boleh dilakukan bila-bila masa sahaja dan di bawah pemantauan kita.

Tiada istilah tertekan (stress) dan lelah. Malah mereka seronok melalukannya.

Selain 2 akaun ini, kami juga ada menawarkan Akaun Guru.
Akaun ini mempunyai pakej seorang guru. Sesuai bagi guru atau ibubapa yang ingin mengajar anak mereka sendiri atau mengadakan kelas maya.

Untuk akaun ini, tunggu catatan saya yang seterusnya. Sabar tau.

Bagi yang ingin mendaftar, sila berhubung dengan saya Maziana 0163961956.
Terima kasih.


Maziana
Tuisyen Online - ILearneAce (ILA)










Tuesday, 14 March 2017

Tuisyen Online

Tuisyen Online
Teks : Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Kaedah terbaru untuk membantu anda dan anak- anak dalam akademi. Ia secara online.
Lebih jimat wang.
Lebih fleksibel, boleh digunakan bila-bila masa sahaja.

Untungnya, kita sebagai ibubapa boleh membantu serta memantau prestasi anak-anak. Dan anak-anak tidak keletihan dan terkejar-kejar dengan waktu persekolahan dengan waktu tuisyen.

Ia boleh dilayari dimana sahaja walaupun anda sedang bercuti.


Apa itu i-Learn Ace ?

📘Platform Pembelajaran Digital Bersepadu dibina dan dipasarkan oleh MindTech Education Sdn Bhd (www.mindtechedu.com) dan Sasbadi Online Sdn Bhd, Anak Syarikat Milik Penuh Kumpulan Sasbadi Holdings Berhad

📗100% Silibus Sekolah Kebangsaan KSSR / KBSM / KSSM dan PBS

📙Ulangkaji bukan saja dapat dijalankan secara online tetapi secara offline dgn Aplikasi Mudah Alih i-Learn Ace.

📔Interaksi antara akaun Murid, Guru dan IbuBapa dapat dicapai dengan cekap menggunakan satu platform pendidikan yg sama.

📚Menyediakan penilaian yg amat komprehensif. Praktis Objektif, Praktis Subjektif, Tugasan, Lembaran Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS), Ujian Lisan dan Kertas Percubaan UPSR/PT3/SPM.

📓Harga pakej yg amat berpatutan dengan kadar kurang daripada RM1 sehari.
📚Isi kandungan soalan dan nota dimuatnaik oleh Sasbadi Online Sdn Bhd.

*DINAMIK, CANGGIH, MENYERONOKKAN, LEBIH BERKESAN*
Produk unggul daripada jenama pendidikan yg diyakini generasi ke generasi.

*I-Learn Ace mengandungi:*
📚Fungsi Nota
📚Fungsi Kemajuan
📚Fungsi Video Tutorial
📚Fungsi Mind Map
📚Fungsi Ganjaran
📚Fungsi Aplikasi Mudah Alih
📚Fungsi Penilaian
📚Fungsi Kamus
📚Fungsi Tugasan


*PAKEJ I- LEARN ACE*

📗PAKEJ SK KSSR (TAHUN 4,5,6)
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik

📕PAKEJ SJKC KSSR (TAHUN 4,5,6)
Bahasa Cina, Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik

📘PAKEJ SMK RENDAH PT3 (TINGKATAN 1,2,3)
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah, Geografi, Kemahiran Hidup

📙PAKEJ SMK ATAS SPM (TINGKATAN 4,5,)
Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah, Pend.Moral, Biologi, Kimia, Fizik, Ekonomi Asas, Prinsip Perakaunan, Matematik Tambahan, Perdagangan, Pendidikan Islam


Harga Langganan:

Harga langganan setahun serendah rm350 sahaja atau 96sen sehari.iLearnAce diwujudkan bagi mengatasi masalah-masalah yang di hadapi oleh pelajar, ibubapa dan juga membantu para guru dalam sesi PdP.


BAGAIMANA DAPAT MEMBANTU?

1- Masalah Pelajar

√ Merasa beban dan bosan untuk belajar secara konvensional yang hanya menggunakan buku sebagai medium menuntut ilmu.
√ Tiada motivasi untuk menjadi pelajar cemerlang.
√ Tiada minat untuk membaca buku dan membuat buku latihan.
√ Selalu menghabiskan masa di depan komputer/tablet/telefon pintar dengan chatting, bermain games, online facebook, wechat dan melayari website yang tidak berfaedah.
√ Tidak mendapat perhatian ibu bapa yang sibuk bekerja.

2- Masalah Ibu bapa

√ Tidak dapat menilai pencapaian akademik anak
√ Tidak dapat memberi perhatian kepada kerja rumah dan ulangkaji anak.
√ Tidak berpuas hati dengan keputusan peperiksaan.
√ Anak hanya bawa balik kad laporan 2 kali setahun.
√ Kurang pasti akan persediaan peperiksaan anak.
√ Membelanjakan wang yang banyak, tetapi anak masih gagal memperoleh keputusan yang diharapkan.

3- Membantu guru

√ Melaksanakan PdP dengan BBM tersedia
√ Kenalpasti kelemahan pelajar
√ Analisa pelajar boleh diperoleh secara terperinci.
√ Boleh hantar tugasan kepada pelajar melalui sistem.
√ Membimbing pelajar yang lemah secara sistematik
√ satu penyelesaian kepada penyediaan isi kandungan dan penilaian dalam Frog Vle


Terokai pengalaman Tuisyen Online kami selama 7 hari, di sini 👇👇
Langkah-langkah Untuk Mencuba Akaun Percubaan Selama 7 Hari Percuma

🔺Layari www.ilearnace.com
🔺Tekan register
🔺Pilih akaun guru/pelajar
🔺Masukkan agent code MY90998740
🔺Masukkan ID dan password (cipta sendiri dan catatkan)
🔺Masukkan maklumat anak anda (UPSR, PT3, SPM)
🔺Klik register
🔺Sila login semula menggunakan ID dan password tadi.


Maziana Zainal
Tuisyen Online

Telur Separuh Masak

Telur Separuh Masak
Teks: Noormaziana Zainal Abidin
puanmazianazainal@gmail.com

Menu sarapan pagi untuk hari ni. Terimbau kenangan zaman persekolahan kami adik beradik. Setiap pagi mak akan sediakan telur separuh masak bersama serbuk lada sulah dan kicap. Sebolehnya kami akan mengelak, macam-macam ragam kami setiap pagi. Selalunya saya lah mangsa, abang saya akan menuang telurnya ke piring saya. Kalau tak habis, tahan lah telinga kena marah.

Mak cakap, makan telur separuh masak ni bagus untuk tenaga dan otak. Memang betul, kami sangat bertenaga.


Sambil makan, kenangan lama datang menerjah. Rindu, rindu dan rindu. Itu sahaja yang mampu terungkap. Kolam airmata mula bertakung. 

Terus ambil telefon dan buat panggilan kepada mak ayah. Haa...damai rasa dihati.
Benarlah kata Allah dan Rasul, ibubapa itu adalah Pintu Syurga. Jaga dan pelihara elok jika mahu ke syurga.

Allahuakbar. Semoga kami ada peluang itu. Jagakan kami supaya kami dapat jagakan mereka. In shaa Allah.


Maziana Zainal
Bisnes Sejuk Beku (Frozen Food)