Wednesday 15 November 2017

Hati Ini

Mencari Kekuatan Diri
Teks: Maziana Zainal
puanmazianazainal@gmail.com


Hati seorang ini rapuh sebenarnya tatkala melihat insan disayanginya dilanda ujian.
"Biar aku yang diuji, bukan dia."
Itulah naluri seorang anak, isteri mahupun ibu.

Rapuh diri ini, kita mampu mencari solusinya. Mencari di mana kekuatan kita.
Betul tak sahabat Kak Maz yang sedang membaca ni?

Lama Kak Maz menyepi.
Suami selalu semput dek kerana air masuk peparu, tetapi beliau enggan ke hospital mahupun klinik.
Bila batuk, beliau akan termuntah muntah. Keluar segala air. Batuk berserta muntah, serentak berlaku sehingga beliau hampir sesaj nafas.
Gap reda tak sampai berapa minit, beliau akan batuk dan muntah tanpa henti beberapa minit. Lembik dibuatnya.

Saat lega seketika, beliau menasihatai " Sayang, andai abang mati. Jaga diri dan anak-anak yea."
Airmata mata tak kan mengalir. Hati mana tak kan resah. Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar.

Begitu juga dipesannya pada anak-anak.
"Ibu, kenapa ayah cakap macam tu. Kami takut. Kami sayang ayah. Kami.nak ayah ada."

Hampir 2 bulan keadaan ini berlarutan. Ada masa ok, alhamdulillah. Tetapi kebanyakkannya tidak.

Hati ini mencari kekuatan.
Hati ini terusan menggali kesabaran, ketabahan dan ketaqwaan.
Hati ini...

Duhai Pemilik Hati,
Ya Rahman Ya Rahim
Suburkanlah hati ini dengan iman, agar aku sentiasa redha dan pasrah atas segalanya.
Engkau uji aku, kerana aku mampu. Zahirkanlah kemampuanku itu agar aku merasai kesabaran, ketabahan dan keimanan untuk harungi ujianMU ini.

No comments:

Post a Comment