Wednesday 24 May 2017

Maziana Frozen

Maziana Frozen
puanmazianazainal@gmail.com


Macam mana Kak Maz terjebak dengan bisnes sejukbeku (frozen Food)? Nak tahu ke?
Ia bermula kerana desakkan anak tekak Kak Maz. Boleh macam tu yea?

Kak Maz orang Pantai Timur, dah terbiasa masakkan orang sana yang cukup sempurna tentang rasa. Mereka menjual makanan, seumpama mereka sendiri nak makan sedap.

Rata-rata di kota ini, mereka menjual asal ada je. Kalau ada yang benar-benar sedap, cepat habis dan jauh dari kediaman. Faham je lah hidup di kota ni, sentiasa sesak.

Bila nak makan, kenalah buat sendiri. Bermula dengan sekilo tepung, Kak Maz boleh dapat 50 hingga 70 biji. Banyak kan? Masak 20 biji setiap kali menggoreng, maka yang berbaki Kak Maz simpan dalam peti. Kalau nak makan dah tak susah, tinggal menggoreng je.

Pernah suatu hari, tetamu datang. Kami menggorenglah karipap tu. Mereka kata sedap dan bertanya kat mana kami membelinya. Kebetulan masih ada yang berbaki, kami berikan. Lalu anak bertanya, " Ibu jual pada mereka ke?". "Ibu bagi sahaja, kenapa?". "Apakata ibu jual, boleh dapat jual, karipapibu sedap".

Atas perbincangan dengan suami, dia bersetuju keluarkan modal. Bukan setakat karipap, kuih lain juga kami buat frozen. 
Antaranya yang pernah Kak Maz buat:
1. roti sosej
2. keria
3. rendang kasturi (kuih kacang hijau)
4. kek batik

Tapi sekarang, Kak Maz fokus pada karipap dulu. Kerana semua kerja itu, Kak Maz buat seorang diri dan ia mengambil masa yang panjang.

In shaa Allah, pertambahan stok dan kualiti akan dipertingkatkan lagi. Selagi kudrat empat kerat ini ada, Kak Maz teruskan demi keluarga.

Dulu impian hidup sederhana kerana takut bila kaya, jadi bongkak. Tetapi sekarang, wajib kaya kerana sara hidup amat mencabar. Ingin berikan keselesaan rawatan untuk keluarga dan mak ayah Kak Maz. Kak Maz terkesan dek sistem rawatan kerajaan yang agak lambat untuk mengesan sakit anak Kak Maz.

Bila pergi yang berkualiti, kosnya agak tinggi. Walaupun begitu, ia sangat berbaloi. Akhirnya kami menemui panyakit yang anak hidapi.

Doakan Kak Maz terus berjaya, kaya dan berjasa. Aamiin.


Maziana Zainal

No comments:

Post a Comment