Saturday 6 May 2017

Jatuh Sakit Lagi

Jatuh Sakit Lagi

Allahuakbar, tak tahu nak cerita bagaimana? Anak jatuh sakit lagi. Pergi klinik, pergi hospital.
"Puan, anak puan tak demam dan tak ada sakit apa-apa."
"Tapi doktor, anak saya mengadu kesejukkan dan sengal sendi."
"Dah berapa lama?"
"Ooo, dah 2 minggu. Seminggu pertama, saya ingatkan dia psiko tak nak ke sekolah tetapi sejak semalam dia mengadu seluruh sendi dia sakit."
"Oklah, kita ambil ujian darah."

Setelah 2 jam. 
"Puan, semua ok. Saya tak pernah dapat kes macam ni."
"Boleh buat surat saya rujuk pakar kanak-kanak?"
"Atas kes apa puan nak rujuk pakar?"

Inilah sering terjadi. Bila kita mohon rujuk pakar, tak boleh. 
Kalau lah akak kaya, hospital swasta tentu jadi pilihan. Pemeriksaan secara terperinci akan mereka lakukan.

Sekarang, kena lah ulang alik ke klinik dan hospital selalu. Jumpa ustaz. Selagi ada ikhtiar, ikhtiarlah kita.

Semoga Along, anak ibu sihat kembali. 
Dia dah trauma ke hospital sebab doktor cucuk banyak tempat kiri dan kanan tangan untuk ambil darah, darah tak nak keluar. Jarum dicucuk dan digoyang sana sini dalam lengan.
Allahuakbar.

Sebab itu mentor bisnes selalu cakap, kita mesti kaya. 
Baru kini saya faham. Kaya bukan untuk bermewah dengan banglo, kereta mewah, emas dan barangan berjenama tetapi kaya untuk kita berbakti bila sakit-sakitan.

Ya Allah, berikan kami kekayaan dan rezeki yang hadirnya tanpa henti dan putus.
Aamiin Ya Rabbal Alaamiin.


Maziana Zainal

No comments:

Post a Comment