Sunday 17 March 2019

Ujian

Temosa Ditangguh Lagi

Sekian kalinya permintaan untuk temosa terpaksa ditangguhkan lagi desebabkan faktor kesihatan.
Bukan kesihatan Kak Maz tetapi bonda dan ayahanda tidak mengizinkan.

Iyea dulu masa di Ampang memang Kak Maz mampu buat seorang diri tetapi kini tidak boleh. Bukan sebab tak mampu.
Ini kerana tak mahu bonda dan ayahanda turut bersama. Mereka memang tak boleh tengok Kak Maz buat sendirian.
Tersepit akak.

Alkisahnya bermula 3 minggu lepas. Kak Maz dapat tempahan dari Kuala Lumpur sehingga mencecah 80 bekas. Dalam proses membuat tempahan, tiba-tiba bonda mengadu urat kepala tegang dan mata kabur. Apabila ayah memeriksa tekanan darah mak, Ya Allah tekanan mencecah 197/111. Allahuakbar.

Kak Maz call anak buah yang doktor bertanyakan akan risikonya, sekali lagi terkejut kerana ia boleh menyebabkan serangan jantung atau strok. Ya Allah, tak sanggup rasanya untuk melihat keadaan itu jika berlaku.

Kak Maz pujuk untuk ke Klinik As Salam. Alhamdulillah bonda setuju. Sebelum tu bonda tak mahu dan katanya selepas minum air rendaman buah mahkota dewa, in shaa Allah okey macam selalu katanya. 5 minit berlalu, masih tiada tanda mahu turun.

Sebelum ke klinik, Kak Maz minta bonda minum air kelapa dahulu untuk tawaskan ubat. Mujur rumah ada pokok kelapa, jadi ayahanda petik dipokok.

Episod Di Klinik
Mesti korang tertanya kenapa tekanan darah sebegitu, masih nak ke klinik dan kenapa tak terus ke hospital. Haa kan. Kalaulah Kak Maz kata nak bawa ke hospital, tekanan darah bonda akan naik mendadak. Bonda cukup takut dengar nama hospital. Di sinilah minda psikologi kena aktif. Kak Maz pilih klinik yang ada perkhidmatan ambulans.

Sampai di klinik, "Puan, doktor sampai dalam pukul 8 malam. Puan nak tunggu ke?"
Kak Maz fikir punya fikir punya fikir dan bonda cakap kita tunggu, Kak Maz setuju tetapi Kak Maz minta dia buat pemeriksaan tekanan darah. Mereka setuju.

Pemeriksaan dibuat. Mereka terkejut sebab ia masih tinggi. Kak Maz tahu, mesti mereka call doktor untuk bertanya pendapat. Doktor minta buatkan ECG dan bagi makan ubat. Bonda menolak untuk makan sebab tadinya dah makan herba.

Menunggulah kami sehingga doktor datang dan Kak Maz mohon buat sekali lagi pemeriksaan tekanan darah. Bonda kita merasakan dadanya mencucuk cucuk. Mereka maklumkan kepada doktor.

Sesampai sahaja doktor, terus dipanggilnya kami masuk. Terkejut kami doktor merayu pada bonda untyk makan ubat atau dipanggilnya ambulans.
Kak Maz yakinkan bonda bahawa herba tadi dah tawas dek air kelapa. Sudah jenuh Kak Maz call doktor doktor yang Kak Maz kenal, rata rata mohon bonda makan ubat sebab bimbang serangan jantung dan strok. Akhirnya bonda akur. Alhamdulillah.

Bonda direhatkab dibilik pemerhatian seketika. Diperiksa beberapa minit keadaannya. Dari ujian ECG, doktor menyatakan bahawa sebelah jantung bonda bengkak dan bonda tidak boleh mengelak dari makan ubat darah tinggi untuk mengelak jantung bekerja keras. Is boleh menyebabkan organ lain akan rosak.

Iyea, macam arwah suami Kak Maz. Ada tekanan darah tinggi dan mengelak makan ubat, kononnya takut sakit buah pinggang. Tetapi dengan mengelak itu, ia lagi mempercepatkan organ itu rosak. Tekanan yang selalu mencecah 200 lebih. Allahurabbi. Tidak untuk bonda.

Sementara ayahanda menunggu bonda, tekanan ayah mencecah 154/100. Kak Maz terbayang bagaimana kalau keduannya harus ke hospital dan ditahan wad. Tetapi alhamdulillah tidak. Meneruskan dengan ujian darah pula. Keputusan lagi 3 ke 4 hari.

Sambil menunggu ubat, Kak Maz membaca senarai nama doktor yang bertugas dan doktor tadi adalah doktor pakar. Memang sangat ramah tamah. Diceritakan tentang pengambilan herba tanpa kajian, jangan diamalkan.

Selesai, kami pun pulang. Rupanya hampir 4 jam kami disitu.

Keputusan Darah Keluar
Alhamdulillah, bonda dan ayahanda dipuji oleh doktor kerana keputusan yang sangat cantik diusia 70an. Bonda sahaja kolestrol yang tinggi dan harus mengambil ubat kolestrol.

Kini, tekanan darah bonda dna ayahanda semakin baik. Walaupun begitu, Kak Maz masih tak berhajat untuk memerima tempahan. Memang tidak dinafikan permintaan sangat tinggi tetapi Kak Maz tak sanggup melihat 2 keramat hidup Kak Maz sakit.

Dan saat ini Kak Maz tahu mengapa Allah meletakkan Kak Maz di sini dan memgambil cinta hati Kak Maz. Kak Maz mengajar anak anak agar belajar bersabar dan tabah menjalani hidup ni. Kak Maz ajar hidup dalam realiti sebagai arwah ayahnya mendidik Kak Maz. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment