Wednesday 13 March 2019

Berehat Sebentar

Pepagian menghantar anak anak ke sekolah dengan sejook aircond, peh mengantok dibuatnya.
Duduk di Kuantan, sibuknya bagaikan di KL dah.

Berdezoom sdezoom kete silih berganti, belom lagi berbaris panjang menanti sang merah bertukor hijo.
Untung bagi yang bergerak awal, nyaman je suasana subuh. Walaupun awal, masing masing pecut memecut juga.
Keselamatan harus diutamakan.

Destinasi pertama, sekolah si kembar abang.
Hari anak anak ibu segak beruniform kadet polis. Katanya, kalau awal cikgu akan minta mereka berbaris menyambut pelajar dan guru yang lain. Seronok mereka.

Tahun ni, alhmdulillah tiada lagi rungutan atau ketakutan menghadapi persekolahan. Memang nampak airmuka mereka gembira. Setiap kali dijemput pulang, masing masing berebut nak bercerita itu dan ini.

Destinasi kedua, sekolah si bongsu.
Allahurabbi, tahun ni adik mengalami gejala stress headache macam abang kembarnya. Rasa macam nak meraung hati siibu. Apa harus dilakukan oleh ibu?

Wahai anak, kalau kau selami hati ibu ni pasti kamu menangis. Ibu terselit antara anak anak dan orang tua (yakni opah aki korang). Keduanya pintu ibu ke syurga, kamu juga pintu pintu ibu ke syurga. Terkadang ibu terasa bahang pintu neraka bila memarahi kamu dan bila mempertahankan kamu.

Mujurlah guru kelas kamu membantu ibu menyelesaikan masalah kamu sering diugut guru lain untuk mencatat dalam rekod pelajar bila pelajar tak hadir. Ibu tahu kamu tak hadir tanpa sebab. Kamu sering sakit kepala, yang ibu sangkakan biasa tetapi itu tanda awal kamu menghampiri tekanan.

Alhamdulillah. Semalam waktu menjemput kamu, terpancar muka bahagia. Dan pagi ini, kamu ke sekolah dengan gembira tanpa rungutan.


Rehat Sat.
Semasa menulis ni, ibu berhenti rehat tepi jalan seketika dan kebetulan perut pun berkeroncong.
Haa, singgah dulu beli sarapanlah kebetulan mata tahap gaban mengantok. At least dengan menapak ke gerai, badan sedikit segar. Segarlah sebab kena berjalan kan, duduk dalam kete tekan minyak je maka bertambahlah nak lenanya.


Macam macam ada ni.
Terpikat pada pulut dan rendang, terus menelan air liur hahhaaa. Untuk mak ayah, belikn kuih dan meehoon goreng. Mak dah kena jaga pemakanan disebabkan tekanan darah tinggi, kolestrol tinggi dan jantung membengkak.
Allahurabbi. Ini agaknya sebab ibu kena ada di sini.



No comments:

Post a Comment