Tuesday 26 March 2019

Genap Setahun




Bukan niatku untuk menagih simpati tetapi sekadar berkongsi rasa dan ceritera hidup. Tidak semua orang punya sahabat baik yang mampu memberikan kita bahu untuk bersama rasai jiwamu.

Aku lakarkan coretan coretan rinduku agar suatu masa anak anakku membacanya. Kalau dulu arwah sering membaca blog dan melemparkan senyum serta memelukku. Kini tiada lagi.

Arwah sering menyokongku. Teruskan yea sayang walaupun abang dah tiada lagi. Arwah tahu, sejak aku dinikahinya aku tiada kawan yang benar benar mampu untuk aku bersandar selainnya. Sebab itulah dia mengamanahkan adik dan suaminya menjadi pendengar setiaku suatu masa nanti, disaat dia telah tiada lagi.

Hari ni genap setahun arwah pergi meninggalkan aku dan anak anak. Hari ini masih segar dalam ingatan. Saat ini arwah sedang nazak. Dan saat ni aku mengenal sahabat sebenar yang menyayanginya. Sanak saudara yang menyayanginya.

Detik waktu menunggu waktu. Allahu.
Aku takut sebenarnya tapi aku tak mampu menzahirkannya. Yang aku perlu tahu, aku perlu melepaskannya dengan tenang.

Ya Allah, andai diulangi waktu itu aku ingin memeluknya sepuas hatiku. Aku ingin menciumnya lama lama. Tapi aku perlu akur akan takdirMU.

45 hari kami terpisah tidur sebelum KAU pisahkan kami buat selamanya. 45 hari aku mengenal manusia yang jujur dan tak amanah dalam kerjayanya sebagai Pegawai Perubatan.

Allah. Allah. Allah.
Pergimu dengan senyuman, menenangkan aku dan anak anak.
Pergimu dengan hujan renyai, menyejukkan perjalanan akhirmu.
Pergimu dengan kasih sayang Allah, disambut dipeluk lembut oleh insan yang menyayangi
dan menempatkanmu dipersemadian terakhirmu.

Perjalananmu sungguh cepat, tiada sebarang kemudaratan.

Ya Allah, izinkan kami bertemu kembali dan bersatu kembali dipertemuanMU nanti dan terus ke Syurga FirdausiMU. Izinkan ibadah kami, taubat kami, amal jariah kami serta sedekah kami menjadi asbab dosa dosa kami terhapus.


No comments:

Post a Comment