Wednesday 12 July 2017

Cara Cepat Menyelesaikan Hutang

CARA CEPAT MENYELESAIKAN HUTANG DENGAN SAYYIDUL ISTIGHFAR
puanmazianazainal@gmail.comcom

Titipan dari seorang sahabat untuk sahabat yang lain.

Sebenarnya banyak cara yang dapat kita lakukan untuk cepat menyelesaikan hutang. Hutang duit, hutang yang bertimbun sampai setinggi gunung, Insya Allah selalu ada jalan terbaik dari masalah tersebut.

Hutang sebenarnya merupakan akibat dari perbuatan kita sendiri. Akibat dosa kita. Baik dosa kepada Allah, mahupun dosa kepada manusia. Betul ke betul?. Tak percaya?

Manusia (Nabi Adam) diciptakan oleh Allah SWT dengan jaminan rezeki yang melimpah ruah. Allah memuliakan manusia (Nabi Adam). Allah memuliakan Bani Adam. Segala yang diinginkan manusia, Allah kabulkan saat itu juga. Cuma kerana melakukan dosa, kata Allah 'jangan makan buah khuldi', tetapi manusia (Nabi Adam) melakukannya, maka Allah terus melemparkan manusia ke muka bumi.

Ketika di bumi, apa yang dinginkan manusia tidak semudah ketika di syurga. Lebih susah hidupnya. Di bumi manusia harus berusaha. Untuk makan, manusia harus memanjat pokok, memetik buah, dikupas, baru boleh dimakan.

Lalu, apakah manusia berhenti berbuat dosa? Manusia terus berbuat dosa. Akhirnya tak boleh nak memetik sekarang, harus kena tanam dulu. Tanam benih, tunggu tumbuh sekian bulan sekian tahun,  masak baru kemudian baru boleh dimakan.

Tapi apakah berhenti manusia dosanya? Dosa lagi. Dosa terus. Akhirnya sekarang tidak boleh nak tanam, kena beli pulak. Sehingga manusia harus berusaha untuk mendapatkan duit  untuk membeli keperluannya. Pergi pagi pulang petang. Pergi pagi pulang malam, bahkan ada yang pergi pagi pulang pagi lagi. Banting tulang. Kerja keras untuk mendapatkan duit. Lebih susah hidupnya.

Lalu, apakah dosa manusia berhenti? Dosa lagi. Tak berhenti manusia melakukan dosa. Akhirnya, tak boleh nak beli. Sekarang harus berhutang untuk mencukupi keperluan hidupnya. Beli rumah berhutang. Beli kereta berhutang.Beli sofa berhutang. Beli TV berhutang. Lebih susah hidupnya.

Jadinya, apakah manusia berhenti melakukan dosa? Tak! Dosa lagi, dosa lagi. Sehingga apa? Untuk mencukupi keperluan hidupnya, manusia harus gali lobang tutup lobang. Dan lebih parahnya, kalau terus menerus melakukan dosa, akhirnya hutangnya semakin menggunung. Hidupnya penuh dengan kesusahan. Hidupnya penuh dengan hutang. Sampai bila manusia berhenti dengan kesusahan? Saya tak boleh nak  jawab.

Sampai di sini, kita boleh tahu, apa penyebab kita hidup susah? Apa penyebab hidup kita banyak masalah? Apa penyebab kita banyak hutang? Mungkin salah satunya kerana DOSA.

Memang, kita sebagai manusia tidak lari dari melakukan salah dan khilaf. Tapi, apakah kita ada cara untuk menebus kesalahan dan kekhilafan kita? Sudah tentu! Banyak-banyaklah ber istighfar. Banyak-banyaklah minta ampun. Banyak-banyaklah bertaubat. Insya Allah, Allah akan berikan pengampunan dan jalan keluar. Hutang akan selesai.

Masya’Allah.... Berikut ini adalah doa Sayyidul Istighfar. Doa yang Insya’Allah boleh menghapus segala kesalahan dan dosa kita. Bacalah setiap hari. Bacalah setiap malam, terutama setelah solat tahajjud. Bacalah banyak-banyak. Sekurang-kurangnya 11 kali.



Semoga bermanfaat buat Shabat Syurga :)


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)

No comments:

Post a Comment