Tuesday 18 July 2017

BAGAIMANA SAYA KELUAR DARI ZON HUTANG & KEJATUHAN

Perkongsian hebat dari wanita hebat : Puan Ernayanee Nur Julaimi

BAGAIMANA SAYA KELUAR DARI ZON HUTANG & KEJATUHAN .. 

Dari hari ke hari nak mengarang khas buat ramai yang pm saya sebelum ni. Maaf baru sempat nak publish kisah ini.

Ramai yang mengikuti kisah saya yg jatuh terduduk ditimpa tangga , malah ditimpa bagunan..Saya banyak cerita zaman kejatuhan & zaman dah berjaya tapi proses saya nak bangkit ramai yg tak tahu dan nak tahu.. Kerana ramai juga sedang mengalami situasi kejatuhan mcm saya dulu 😭... Thanks pm inbox saya.

Semoga kisah ini membantu anda keluar dari hidup yang terlalu sempit... Mungkin ada yg tiada tempat utk bergantung.. Ini cara yang saya lakukan semasa saya jatuh. Dan waktu ni saya memng malu dengan semua orang termasuk keluarga sendiri. Jadi hidup saya stress dibelenggu dengan hutang , takder kawan dan malu ngan mama ayah saudara mara... Sebb saya banyak pinjam duit utk survive dan berniaga...

1) SAYA NEKAD BERUBAH..

Yup, saya nekad tidak mahu menjadi erna yang sama, buat benda yang sama hasil tetap sama.. Saya nekad tidak mahu bergantung pada ayah mama ( pinjam duit mereka ) .. Saya taknak menjadi beban kepada sesiapa.. Saya nak jadi erna yang ceria, yang bersyukur , yang berjaya. walaupun ditimpa pelbagai kesusahan. Memang dari dulu nak berjaya tapi sejak kejatuhan .. Saya banyak diam, menyendiri, stress, bingung, disahkan dalam tekanan ( sintom orang gila kalo tak dirawat ) Mengharap keajaiban ... Tapi semua tak berlaku  kalo saya sendiri tak nekad ...

2) SAYA KELUAR DARI ZON SELESA

Zon selesa, maksudnya dulu kerjaya saya dengan gaya korporat, banyak jumper client. Closed case.. Closed sales.. Gaya memng " biar papa asal bergaya " dulu... Cerita duit kepuk2 tapi sendiri nak makan pun sebenarnyer berkira.. Apatah lgi nak belanjer orang.. Sebb duit memang takder...Yes ni lah saya dulu..

Saya mula keluar dari zon selesa saya, saya mula buat mcm2 kerja .. Tak kisahlah kejer aper.. Asalkan saya dapat duit utk survive..

Antaranya saya jadi cleaner.. Jadi pemandu bas kilang.. Jadi penyanyi dangdut  ( bukan sebb suara sedap ) tapi terpaksa.. Saya tebalkan muka buat kejer apa apa.. Pernah diupah menjadi Pa..  Bekerja 3 bulan di syarikat nodus tapi berhenti.. Kemudian Sikit lagi nak jadi security kat tempat kerja ayah.. Hahaha.. Bayangkan dari berkot tetiber pakai baju uniform security.. Bukan tak boleh.. Tapi waktu tu tak jadi.. Kalo ikutkan hati memng tak kisah dah lah orang ckp aper.. Asalkan saya boleh kejer n dapat rezeki sendiri..

3) SAYA BERHIJRAH DARI SUNWAY KE BANGI   & TUKAR KAWAN

Tak sanggup nak duduk ditempat yang sama , saya berhijrah pindah di rumah flat kat kajang impian.. Lari dari kawan kawan lama dan keadaan dan situasi lama  .. Saya nak mulakan hidup baru tanpa kawan kawan lama. Tak sanggup hari hari mengenangkan nasib dan kisah benda yang sama , menyesal itu dan ini.. Sampai biler?... Topik kejatuhan hari hari.. Seolah2 gelap dah masa depan .. Stress.. Lagipun dah tak mampu menyewa di sunway.

Saya mencari kawan baru yang tak tahu pun kisah silam zaman kegelapan hidup, sebb mereka tak perlu ungkit kisah lama ..

4) TUKAR NO FON.

Terpaksa, bukan sebb nak lari dari bayar hutang.. Tapi hidup bagai nak giler bila hari hari orang minta hutang.. Nak mulakan hidup baru tapi tak mampu sebb fikirkan hutang dan orang yang mengejar..bukan taknak bayar tapi duit takder.. Ader yang doakan kejatuhan.. Dapat masej doa supaya saya jatuh sebb x bayar hutang.. Hari hari menangis.. Kenapa mereka sanggup doakan kejatuhan?!  semakin saya jatuh lagi semakin susah saya nak membayar...

Masa tukar no fon baru tu, saya niat bila saya senang saya nak bayar semua hutang dan bila saya senang jika orang berhutang ngan saya, saya halalkan sejak dier berhutang... Sebb saya tahu bagaimana rasa memberi dan berhutang 😭😭... Niat hanya nak mulakan hidup baru dan taknak terlalu fikirkan hidup yang lama..

5) MULAKAN RUTIN BARU

Saya mula ubah cara saya hidup .. Lepas subuh saya taknak tido lagi, saya bangun dan saya buat senaman aerobik.. Alhamdulillah senaman membantu saya kembali cergas dan hilang dari tekanan.. Dan waktu tu badan saya yang gemuk semakin kurus dan bertenaga.. Hidup lebih bertenaga.. Kemudian saya mulakan kerja-kerja saya sehinggalah jam 12 malam.. Im work hard then before.. Otak pun berfungsi dengan baik...

Tapi sekarang hehe badan kembali membesar..hahaha...sebb otak banyk berfungsi badan banyak duduk rehat tak but aktiviti peluh huhuhahh.. Janga tiru hah .. Nak aerobik lagi lah lepas ni

6) BERBAIK DENGAN FAMILY ..

Yes fokus waktu ni banyak pda family.. Saya tahu mama ayah risau pasal saya.. Tapi setiap kali balik kg saya buat buat gembira dan mcm takder aper2 berlaku.. Saya dah kurang minta duit ngan ayah.. Sebb dah mula wat kejer2 tepi... Dan paling best hidup lebih bermakna dan lebih indah selepas mama merestui perjalann hidup saya yang sebelum ni tidak.. Dan Alhamdulillah saya dapat rasa perbezaan yang ketara hidup diredhai atau tidak diredhai mak ayah mcm mana 😭😭

7) SAYA BERDOA & MERINTIH MENGADU PADA YANG ESA..

Selepas saya nekad, antara rutin harian saya adalah menunggu waktu solat utk meminta dan mengadu 😭😭.. Saya ubah cara saya bergantung harap dari manusia kepada pencipta.. Saya doa dikeluarkan dari hidup yang penuh dosa dan dberikan jalan keluar dari kegelapan.. Saya doa hari hari penuh harap.. Waktu ni saya tak luper utk solat hajat dan solat malam.. Saya minta saya jumpa perniagaan yang boleh mengubah hidup saya supaya saya juga mampu mengubah hidup ramai orang lain ...

JALAN KELUAR...
Akhirnya Allah perkenan kan doa saya, ekonomi mula berubah selepas saya berjumpa dengan kawan lama yang tunjukkan saya lubuk buat duit.. Dan waktu tu saya dah taknak jumper orang lagi sebb malu... Saya mulakan business online.. Terinpirasi dengan kisah IRFAN KHAIRI.. Jutawan internet..

Saya nekad menjadi jutawan internet.. Dan disinilah saya bermula... Berniaga internet... Dari 8 pagi sampai 12 malm dari rumah ... Saya betul2 nak berubah... Dan saya nekad bukan hanya naknbayar hutang tapi nak betul2 berjaya utk bantu ramai lagi orang yang serupa saya.

Kenapa saya tak bekerja?... Sebb saya tak abiskan thesis saya , maka saya adalah orang yang tak abiskan pengajian.. Ader hikmah..

Sebb selepas kami jatuh beramai2.. Ramai kawan2 yang seangkatan mula bekerja di syarikat2 besar.. Mereka bekerja... Dan saya?... Hanya ada sijil spm jer & matrikulasi. Waktu tu Saya menyesal takder sijil..

Tetapi Bila direnungakn semula setiap yang berlaku ada hikmahnyer & akhirnya saya menjadi usahawan sebb usawahan tidak memerlukan semua itu..  Percaturan Allah yang terbaik..

Saya tak naik dengan mudah.. Proses utk saya bangkit ambil masa 4tahun baru saya lepas dari segala hutang dan  hidup betul betul stabil.. Sekarang saya masih meminjam kekayaan Allah utk perbaiki kehidupan orang yang bersama dengan saya..

Alhmdulillah Bila dexandra wujud saya dapat masej hampir setiap hari orang berterima kasih dan ucap kesyukuran.. Walaupun ada juga yang ingin menjatuhkan perniagaan ini, dan berniaga sesuka hati.. Mereka nampak HQ kaya.. Tapi saya tak lalui dalam semalam atau sekelip mata..

Dari pengalaman jatuh bangun selama ini saya belajar bagaimana mensyukuri segala nikmat yang Allag bagi walaupun saya diduga sehingga kini.. Saya bersyukur melalui kegagalan utk saya belajar pada usia muda .

P/s : kepada yang sedang mengalami kejatuhan yakin pda Allah dan kembali balik kepada fitrahnya.. Hanya dier yang dapat menyelamatkan kita..

P/s : Jika ader sedikit duit pegilah umrah dan mengadulah dan memintalah .. Dulu saya tak pergi tapi saya karang 2 muka surat panjang dan berikan doa saya kepada mama yang pergi haji .. Dan saya masih simpan lagi surat tu.. Satu2 doa saya di makbulkan Allah.. Jangan putus asa ya.. ALLAH ader dengan kita .. Cume kita tak pergi kepadanya...

No comments:

Post a Comment