Tuesday 24 October 2023

Pengorbanan Seorang Ibu

Hari ke 2 akak menunggu anak kembar akak percubaan SPM. Fokus kepada Angah. Dia mengalami sakit kaki dah masuk 4 bulan lebih asbab terpelecot di tangga sewaktu bersiap nak ke sekolah.

Rawatan dah dibuat. Fisio juga telah dilakukan. Tetapi kesembuhan belum ada. Sian Angah.
Bila terlalu bergerak, pressure kesakitan akan menyerang kepala. Allahuakbar.
Telan panadol pun tak jalan. Tak sanggup mata dan hati seorang ibu melihatnya.

Syukur Alhamdulillah, pihak sekolah banyak beri kerjasama. Termasuklah keizinan akak berada di sekolah memantau anak.
Bukan apa, bimbang bila pressure kuat. Bila ia berlaku, biasanya tekanan darah dia jadi tinggi melepasi borderline.
Malam tadi 138/105, mujur 5 minit selepas tu ia turun walaupun tak banyak.

Besar sungguh ujian mereka Ya Allah. Dulu saat nak exam UPSR, ayahnya meninggal. PMR pula dimansuhkan dan ketika itu kes COVID masih tinggi.

Sebagai ibu, akak yang menjaga mereka bertiga. Akak pasrah dan redha dengan ujian ini. Akak tak mampu berharap result yang tinggi, akak berharap mereka sembuh dan sihat.

Dah buat medical check up?
Opkos dah. Amanat arwah suami, bila sakit kena ke klinik or hospital dulu. Bila medical kata clear, makanya alternatiflah kita ikhtiar.
Anak anak ni sampai peringkat MRI, penyakitnya mostly tak seserius kesakitan mereka.

Bila ikhtiar altenatif, ia "something". Dah berhabis duit peninggalan suami akak guna untuk rawat mereka, mak dan rumah. Ia saling berkaitan. Baru okey part ni, datang pula part lain.

Yea benar, segalanya dengan Izin Allah berlaku. Akak tak nafikan. Jika tak kuat hadapi ujian ni, maka jatuh tersungkur tanpa bangkit kembali. Melayan arus permasalahan.
Syukur Alhamdulillah, Allah masih membimbing akak untuk bangkit dan terus bangkit. Dan itu harapan akak pada anak anak ini, bangkitlah duhai permata hati ibu ayah. Bangkit dan terus berjuang.

Tewas dimata orang, biarlah. Allah Maha Tahu perjalanan dan perjuangan korang.
Mereka mencerca, mengata....biarkan Allah menghakiminya. Kerana ujian itu zahirnya terjadi pada kalian tapi hakikatnya Allah juga menguji mereka. Sedar dengan tidak sedar sahaja.

Ya Allah Ya Alim, Allah Yang Maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Kurniakan kami jalan yang terbaik untuk kehidupan kami dihari hari dan waktu mendatang. Jangan ENGKAU mempersulitkan dengan sesuatu yang merugikan dan menyesatkan kami dari jalanMU serta rahmatMU.

Aamiin Ya Allah Ya Rabb.


Nukilan Seorang Ibu
Kak Noorma

No comments:

Post a Comment