Monday 10 May 2021

Bakal Berhariraya Dalam PKP Lagi

Salam Ramadhan ke 28
Isnin 10 Mei 2021

Hanya beberapa hari sahaja lagi kami akan sambut AidilFitri, Khamis 13 Mei 2021. Waktu kami kami dilanda peningkatan lagi kes Covid 19, allahuakbar. Hari juga bermulanya PKP.

Betullah, dulu masa kes naik kita PKP juga kaan demi memutuskan rantaian kes. Cuma kali ini katanya berlaku perbezaan sudut virusnya, ia semakin mengganas dan dinamakan Variant.

Sangat digalakan minum air panas atau suam, berkumur or minum air garam dan vitamin C. Memang kena ambillah. Untuk anak anak kena cari yang cecair or soluble.

Saya, ayah dan mak dah menerima Vaksin Pfizer dos 1. Dos ke 2 mak, ayah dan abang Teh saya pada 17hb nanti. Manakala saya pada 27hb.

Masa dos pertama, alhamdulillah kesannya tidaklah begitu ketara cuma dos ke 2 nanti. Macam macam kami dengar. Seram dan takut pun ada tapi ia tuntutan kerajaan dan fatwa Majlis Agama telah mengeluarkan bahawa ia wajib demi menjadi kita sesama kita supaya dapat menggurangkan atau menyahkan jangkitan.

Berbicara dengan guruku, kata beliau kita kena ikut kerana ia tuntutan dan kita wajib kerana demi keselamatan ramai. Tetapi kita wajib juga tawakal dan berserah segalanya kepada Allah. Sesungguhnya DIA Maha Tahu, Maha Melihat dan Maha Mengetahuinya. Siapa kita yang terbabas akal, pengetahuan dan penglihatan untuk menidakkan sesuatu itu.

Benarlah, kita hanya hamba yang hina yang kerdil. Tetapi kita mampu berdoa dan menyerahkan segala urusan kita kepadaNYA. Disamping kita jaga kita. Mengikut segala S.O.P yang telah ditetapkan oleh kementerian.

Siapa yang mahu sesuatu itu berlaku, tiada yang mahu tetapi Allah menguji hambaNYA kerana apa? 
Bakkata Ustaz Ebit Liew, kerana Allah Sayang Kita.

Raya tahun ini hanya mak, ayah, saya dan anak anak, anak buah dan family abang yang mana berada di Kuantan. Itu pun kalau boleh naik kete ramai.
Bertabahlah yea. Ini bukan kali pertama berlaku, dah beberapa tahun juga. 
So, kita online sahaja laah untuk berbicara raya dan bersua muka.
Untungnya, tak perlu beli baju raya. Allah Tahu, aku belom cukup untuk berbelanja lebih.

Cuma kali ni kuih raya banyak, saya beli dan ada sebahagian diberi adik beradik. Moga berjauhan ini mengeratkan kasih sayang kita semua.
Saya mampu bersyukur dengan situasi ini. Kerana jika saat ini saya masih di Ampang, bagaimana keadaan wali keramat saya ni. Dengan usia mengjangkau 78 dan 73 tahun. 

Ya Allah Sesungguhnya ENGKAU sebaik baik perancang yang Maha Hebat. ENGKAU Maha Tahu sesuatu itu dan asbab itu satu per satu meninggalkan saya. KAU Maha Adil, mengadili keadaan saya saat ini. 
Jika saat ini arwah suami dan arwah ayah mertua saya masih ada, tentunya saya akan susah hati resah gelisah serta menangisi keadaan yang terbatas untuk saya. 
Subhanallah indahnya KAU atur buat saya Ya Allah. Terima kasih Allah.

Pesan guru saya yang paling menyentap jiwa, fahami maksud " Andai Ini Ramadhanku Yang Terakhir". Allah Allah Allahuakbar. Dengan melihat keadaan yang menlanda dunia, serius weh seram dan menakutkan. Adakan ada lagi Ramadhan kami di tahun hadapan?

Renung renungkan laah. Selagi mampu hindari kemungkaran dan kemurkaan Allah, hindarilah. Tambahkan laah amal ibadah dan sedekah kita.
Waallahualam.

No comments:

Post a Comment