Thursday 23 May 2019

Along Rindu Ayah

Kerinduan Yang Tak Mungkin Terbalas.

Tengah bersiap sedia nak ke terawaih malam ke 17, Along menghampiri ibu dengan sayu dan berkata.

"Ibu, saya hilang satu perkataan ini. Dan tak mungkin akan ada lagi selamanya. Ibu tahu perkataan apa?"

"Ayah". Tekaan ibu.

Terus Along tunduk dan teresak esak menangis. Ibu peluk Along, "Along rindu ayah,ibu."

Ibu tahu, ibu perasaan Along tengok adik sepupu rancang bervideo call dengan papanya. Ibu tahu perasaan anak anak ibu. Ya Allah, sesungguhnya aku juga merindui arwah suamiku.

Mungkin disebabkan dah beberapa hari migrain, emosi agak terusik dengan kenangan. Ibu turun menangis bersama.

"Along dan anak anak kena selalu solat, mengaji, belajar sungguh sungguh dan selalu hadiahkan ayah AL Fatihah."

Kata opahnya, " Itu tanda arwah ayah rindu korang. Sebab tu kena selalu solat, mengaji dan hadiahkan Al Fatihah buat ayah. Ayah rindukan pahala dari anak anak dia."

Siapa sangka siapa menduga tahap kerinduan seorang anak yang sempat 11 tahun lebih bersama arwah ayahnya, manakala adiknya hanya sempat 8 tahun lebih.

Orang dewasa kehilangan orang tua, menangis teresak esak saat kematian dan perkuburan tetapi anak anak ibu, tidak sebegitu. TABAHnya kamu. Allah mendidik hati kamu tabah, bukan ibu.

Teruslah tabah duhai anak anak ibu. Perjalanan ini bukan mudah. Banyak ranjau dan onak duri berbisa sedang menanti kamu di hadapan. Samaada direncana manusia atau tidak, bersangka baiklah. Sesuatu perkara berlaku, adalah dengan izin Allah. Ada sebab dan asbab.

Hati hati dalam langkah kalian supaya dapat mengelak dan menahan luka luka rintangan itu. Kerana manusia dihadapan kalian, tak semuanya jujur waimah saudara sendiri.

Pegang pada tali Allah sentiasa.

Ya Allah, tetapkan kami di taliMU. Peganglah kami, jangan pernah terlepas. Sesungguh kami takut Ya Allah akan azab dariMU. Kami redha ujian ujianMU, tetapi ENGKAU peringankan dan permudahkan bagi kami.
Limpahilah kami dan kurniakan kami zat zat kasih sayangMU, kebijaksanaanMU, ketulusanMU dan rezekiMU untuk kami menerusakan perjalanan ini hingga ke titian terakhir kami.

Aamiin Ya Rabbal Alamiin, Ya Alla Ya Mujib.


Maziana Zainal

No comments:

Post a Comment