Tuesday 8 August 2017

Bagaimana Nak Bahagia

BAGAIMANA NAK BAHAGIA JIKA DI SAKITI
Teks : Perkongsian dari Puan Ernayanee Nur Julaimi
            Founder Dexandra

Saya lalui banyak perkara seperti ini dan saya yakin awk pun sama kan kan... sama ada disakiti secara sengaja atau tidak.. kita manusia biasa ada hati dan perasaan..

Dari awl perniagaan sampai sekarang.. saya percaya duit tidak mampu memberi kebahagian .. mungkin boleh seketika bila kita mampu pergi shopping ke.. g travel ker.. .. tapi what happen bila balik dari shopping.. ? pikir lagi.. betul2..?

Jadi.. bagaimana ya nak kebahagian itu datang? - especially suami isteri..  bila bahagia , yang baik baik akan datang pada kita..  ALLAH suka orang yang hatinya tenang.. orang tenang akan bahagia..

Saya kongsikan apa yang saya buat, mungkin boleh anda gunakan juga..

1) Bersangka baik dengan ALLAH, ALLAH sedang uji hati kita untuk naik ke martabat seterusnya ,  " tidak beriman seorang itu tanpa diuji.. "

Allah berfirman kepada malaikat-Nya bermaksud : "Pergilah kepada hambaKu. Lalu timpalah bermacam-macam ujian kepadanya kerana Aku mahu mendengar suaranya."

maksudnya jika ALLAH uji tanda ALLAH sayang

2) Bersangka baik dengan MANUSIA yang ALLAH pilih utk menguji kita.. ALLAH pilih dia untuk menyakiti hati kita.. SUAMI ISTERI, ANAK2 , KAWAN2... kadang2 kerana dier sakit dier nak orang lain sakit juga. Jadi baik kan ALLAH.. allah sedang uji dia juga... Jadi maafkan mereka...

3) BERDOA DAN MERINTIH PADA ALLAH.. AGAR.. hati kita tidak sakit dan tenang ,bahagia dan minta supaya ALLAH lepaskan hati yang BEREMOSI ini... talk to ALLAH..

jika tidak boleh lepaskan dan tak boleh rasa bahagia.. dan perkara yang sama berulang atau seringkali difikirkan.. ? step seterusnya..

4) BERKOMUNIKASI, bila berkomunikasi kita tidak berada dalam keadaan bersangka2... kadangkala kita tak tahu orang itu sengaja atau tidak menyakiti hati kita.. cuba berkomunikasi.. terangkan apa yang kita rasa tanpa perlian.. tanpa ungkit mengungkit, natural.. sebb tadi kita dah minta ALLAH tenangkan kan.. jadi  bertutur bicarala dengan tenang..

MOOD PERLU TENANG  insyallah akan jadi heart to heart comunication.. dan akhirnya reda..

tapi bagaimana dah bercakp dah berkomunikasi.. Tapi tetap terus disakiti.. ?

5) BACA AL FATIHAH UNTUKNYA & UNTUK DIRI KITA .. ya Allah. aku bacakan FATIHAH ini kepadanya... moga hatinya lembut.. DAN DOAKAN kebaikkan untuknya..

jika dengan ORANG TERSAYANG, ADIK BERADIK, SUAMI ISTERI , MAK AYAH.. kita pasti berjumpa.. air dicincang takkan putus.. jadi have a big heart.. sekurang2nya kita dah luahkan .

Biasanya my family.. bila heart to heart ni kami asyik nangis.. hehe.. sebb we have LOVE. kemudian KETAWA & BAHAGIA KEMBALI..

jika dengan KAWAN & SAHABAT ATAU ORANG LUAR.. . jika tidak mahu terus disakiti, jauhi sahaja .. bukan bermakna memutuskan.. SUPAYA AURA kita mampu kita jaga sebaiknya.. Allah pun suka jika kita bersama orang yang baik baik..

6) MAAFKAN & SERAHKAN KEMBALI URUSAN INI kepada ALLAH.. kerana segalanya atas izinnya..

7) NOW.. TIME TO BE HAPPY!!!... peluk ramai orang yang kita sayang.. tersenyumlah lebar2, duduk bersama-sama orang yang positif dan NEXT.. FOKUS APA YANG KITA NAK DALAM KEHIDUPAN..

boleh2..? saya doakan kejayaan , kebahagian awk DUNIA AKHIRAT.. 🙂  AWAK SAYANG SAYA TAK?? heheh..

Rasulullah SAW pernah bersabda: "Ujian yang tiada henti-hentinya menimpa kaum mukmin baik lelaki atau wanita yang mengenai diri, harta dan anak-anaknya, tetapi dia bersabar, dia akan menemui Allah dalam keadaan tidak berdosa." (HR At-Tirmidzi)

#lifetips


Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)

No comments:

Post a Comment