Monday 5 June 2017

Balik Kampung

Balik Kampung
puanmazianazainal@gmail.com


Alhamdulillah, gembiranya dapat balik kampung berpuasa bersama keramat hidup Kak Maz. Setelah sekian lama tidak berpuasa, berbuka, bersahur dan berterawih bersama mereka. Terpancar sinar di wajah mereka.

Benarlah kata Allah; bila kita mengembirakan hati orang tua kita, ganjaran dari Allah akan menyusul bersamanya. Dalam bercuti, rezeki Kak Maz masuk. Tempahan karipap sejukbeku bertambah, begitu juga temosa sejukbeku.

Yang paling membahagiakan Kak Maz bilamana para pelanggan sanggup menunggu sehingga Kak Maz pulang ke Ampang.

Sepanjang bercuti, Kak Maz memang guna sepenuhnya peluang yang ada. Kebetulan keluarga adik-adik dan abang-abang pun balik, seronok tau. Riuhnya rumah ayah sehingga lewat malam. Saat yang dirindui beberapa tahun lalu.

Lepas terawih, anak-anak buah yang kecil comel berlari-lari ke pagar menanti kami pulang.
" Andak! Cepatlah. Jom kita main mercun pop pop." Haha, itu yang mereka nantikan. Berebut-rebut nak bermain. Semuanya 10 orang. Satu taman perumahan ayah bergema dengan teriakkan mereka.
"Andak! Dah habis. Nak lagi. Nak lagi."

Hampir seminggu Kak Maz bercuti di sana tetapi tanpa suami, itulah pengorbanan yang perlu kami lakukan. Mujur anak-anak tak merengek rindukan ayahnya, hanya sekadar bertanya bila ayah akan balik.

Hari ini Kak Maz nak balik Ampang. Wajah mak ayah mulai suram walaupun masih ada anak dan cucu lain yang tinggal. Belum lagi bergerak pulang, soalan ini dah diutarakan oleh mereka "Bila lagi nak balik?". Inilah soalan keramat yang tak mampu Kak Maz jawab, sekadar In shaa Allah dan senyuman.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Perjalana pulang mengambil masa 3 hingga 4 jam. Dalam keadaan yang sedang berpuasa dan cuaca yang terik, cukup hebat untuk Kak Maz tempuhi. Berhenti seketika untuk lena walaupun selelap keran pandangan mulai melayang-layang.

Alhamdulillah, akhirnya kami selamat tiba. 
Setiba di Ampang, Kak Maz terus membeli bahan-bahan untuk membuat karipap dan temosa. Tak sangka Kak Maz dari tempahan sebanyak 20 bekas, kini mencecah 50 bekas. Sadolah tangan Kak Maz.

Tanpa rehat yang panjang, Kak Maz terus menyediakan bahan untuk membuat inti. 
Seusai selesai, Kak Maz dan suami keluar ke bazar untuk membeli lauk untuk berbuka. Suami sangat memahami. Dia tahu Kak Maz penat memandu dan kini nak memenuhi tempahan pelanggan. Ya Allah, nikmatMU yang terindah. Alhamdulillah.




Maziana Zainal
Bisnes Sejukbeku (Frozen Food)


No comments:

Post a Comment