Saturday 6 April 2019

Aku Tabah

Tabahkah Aku?

Tahu apa itu tabah? Tabah tak boleh dibuat buat mahupun dipelajari. Emm, bukan ustaz ustazah pernah ajar tentang tabah?

Yea, memang kita diajar tetapi secara teori. Adakah dengan teori, anda rasa anda boleh perolehi erti sebenar tabah?

Wah! Banyaknya soalan Kak Maz.
Yea, dengan persoalan sebegini kita belajar kenali erti sesuatu.

Tabah ni datang dengan secara anda tidak sedar melalui ujian Allah. Sesetengah orang menyatakan "aku tabah, dont worry."
Anda percaya dia tabah?

Tabah ni datangnya secara halus ke dalam sanubari seseorang tanpa dia sedar tetapi orang sekeliling yang sedar.
Sehingga pernah satu hari, kawan Kak Maz hantar pesanan melalui wasap " Aku nak tabah sebenar benarnya tabah macam awak. Boleh tak ajarkan aku?"

Kak Maz terpinga seketika, aku nak ajar? Adakah aku layak? Adakah aku tabah?
"Yea, kau tabah sahabat" katan seorang sahabat pada Kak Maz.

Aku diuji Allah, aku rasa aku tabah tetapi tidak. Aku masih mempersoalkan kepada Allah kenapa aku diuji sebegini.
Tapi bila aku berkata pada kau supaya tabah, kau jawab apa " Takpe, aku redha ujian Allah. Aku terima jika ini takdirku. Aku percaya Allah lebih tahu yang terbaik untukku."

Subhanallah, menitis airmata sahabat Kak Maz. Awalnya Kak Maz pelik, kenapa dia menangis sedangkan aku tak menangis. Bukan Kak Maz tak sedih, siapa tak sedih bila suamimu dalam keadaan sebegitu. Maaf hanya yang pernah ziarah arwah di hospital, mereka tahu bagaimana keadaan arwah ketika itu.

Dan waktu itu, Kak Maz berborak dengan arwah macam arwah normal. Sedangkan waktu arwah sekadar memandang tanpa bicara dan tanpa faham apa apa.

Erti Tabah
Bagi Kak Maz, tabah itu hadir bila kita menerima ujian Allah dengan berlapang dada. Dengan penuh keredhaan bahawasanya kita ini milik Allah. Segala apa yang berlaku adalah dengan izinNYA dan dengan perancangan. Perancangan yang dah diatur sejak azalinya kita diciptakan olehNYA.

Kalau tabah, tak menangislah kan?
Ya Allah. Kita manusia kan? Kita punya hati yang sangat rapuh dan lembut. Tangisan itu bukan tanda anda tak tabah tetapi itulah naluri manusia.

Bezanya orang yang tabah, tangisan tak seteruk mereka yang lain. Kerana apa? Kerana dia telah meletakkan jiwanya pada Allah. 
Dia tahu bahawasanya hidup pasti mati. Bezanya waktu dan diusia berapa?
Bezanya iman dan takwa amalannya.

Allahuakbar. Sesungguhnya aku ingin yang terbaik dalam hidupku agar pengakhiranku indah hingga ke syurgaMU bersama orang orang yang ku sayang dan KAU sayang.

Tabah, maknanya kita dah move on bak kata orang omputih. Kalau dah move on, kita tak boleh ingat ke? Tak boleh menangis bila teringat?

Salah tu. Sangat salah.
Selagi namanya manusia dan dia masih punya hati, kerinduan itu normal. Ini bagi yang mengalami situasi seperti Kak Maz lah, kehilangan yang tersayang.

Jika kalian yang punya masalah berbeza. Kalau kenangan itu manis, alhamdulillah. Pasti kita rindu momen indah. 

Tetapi bagi yang melalui kenangan yang pedih dan perit, jadikan ia satu lonjakkan untuk ke satu tahap yang lain. Kenapa Allah izinkan kenangan perit dan pedih itu berlaku?
Yea Allah nak uji, itu yang kita nampak.

Pernah nampak disebaliknya? Apalah Kak Maz tanya macam tu.
Masa kejadian, adakah kamu terus disitu lagi? Adakah kamu melawan?
Tak kan?

Nampak tak Allah nak ajar kamu erti bertahan dan kuat. Memang korang pendamkan, menangis dan macam macamlah persoalan dan sesalan keluar dari mulut dan minda. Betul tak?

Percaya bila saat Allah mengangkat keperitan dan kepedihan itu dari kamu, kamu adalah insan yang kuat dan tabah dari sebelumnya. Tapi tak semua orang sedar. Mereka lebih memilih meroyan dan kemurungan.

Kadang bukan mereka yang pilih, sebaliknya persekitaran yang menekan mereka juga. Sebab itu kenapa kena pegang pada Allah. Allah sayangkan kita. Setiap apa yang berlaku, DIA tahu. DIA nak tengok adakah kita masih sombong tak nak sujud dan berbicara denganNYA.
Ingat balik, adakah korang meminta dari Allah jalan keluar atau korang mempertikaikannya dengan Allah.

Subhanallah.
Kak Maz bukan ustazah yea, ini pengalaman hidup Kak Maz. Perjalanan yang penuh cabaran. Kini masih diuji. Cuma ketahanan itu kuat sebab sebelum ini juga pernah diuji.
Dan apa yang Kak Maz nampak dan rasai disebaliknya Ujian itu, sukar dinyatakan sebaliknya bersyukur kepadaNYA.

Kak Maz hari ni lebih suka berdoa dan berbicara dengan Allah dari dengan manusia. Kerana manusia sifatnya masih ada dengki dan hasad, iri dan dendam. Sesungguh Allah sifatnya Penyayang, Pemaaf, Adil dan Bijaksana.

Tiada yang boleh menghasut Allah. Ada sesiapa berani?
Jika manusia, syaiton selalu berbisik dan menghasut. maka terhasutlah kita. Kan?

Jadi, siapa yang perlu kita pilih?
Tebuklah dada tu banyak banyak sampai senak yea. Hahaha.

Setakat ni dululah yea.
Kak Maz menulis ni dalam kereta sambil menunggu pendekar Kak Maz berlatih silat.

Assalamualaikum
p/s:
Sebelum lena, jangan lupa mandi garam tau. Garam bukit, jangan garam kat dapur korang tu yea. Tak pasal badan melekit dek garam. Garam bukit tak melekit.
Nak best garam bukit Aura Rezeki sebab dia wangi. Tidur syok je mewangi.


Maziana Zainal
Stokis Aura Rezeki - Kuantan
0163961956

No comments:

Post a Comment