Thursday 18 October 2018

Family Day DIA

Teks: Maziana Zainal


Perjalanan jauh kami kali ni, bersama mak ayah dan anak-anak tersayang bagi memenuhi undangan hari keluarga Diploma Perakaunan (DIA - Diloma In Accountancy).

Kebetulan anak-anak dah habis menduduki peperiksaan UPSR kan. Kita reda ketegangan yang melanda mereka sepanjang perjalanan kehidupan dari peristiwa pemergian ayahanda mereka. Menumpang kasih dari sahabat-sahabat DIA Kak Maz.

Perjalanan kami bermula pada hari Jumaat, cadangnya hendak ke Pejabat Pesaka di Bangi. Tetapi terpaksa ditangguhkan kerana keadaan cuaca sepanjang perjalanan yang kehujanan. Berhenti seketika menunaikan tanggungjawab insan bernama lelaki, ayah dan anak-anak lelaki Kak Maz.

Dari nak ke Bangi, kami terus ke Kajang. Rumah mertua adik bongsu, adik memang tinggal bersama mertua. Dan kebetulan pelanggan Kak Maz juga ada di sana, dia menempah stokin terapi dan choco&nut. Kak Maz memang macam ni, kalau berjalan, tak mau kosong je. Kita ambil peluang buat income (pendapatan). Maka, penuh lah kereta. Hahaha.

Malam ni kami bermalam di rumah abang, Bandar Enstek. Dari Kajang, adik Kak Maz bawa. Peh! Mabuk Kak Maz. Migrain dan muntah-muntah. Selama ini Kak Maz jadi drive, bila kena jadi mem(puan) besar, memang tak tahan. Adoii, nasib badanlah dik, akak level drive je mampu. Hahaha.

Keesokkannya, kami bertolak ke Port Dickson tengahari bersama keluarga abang. Kak Maz tak tahu jalan, almaklum akak ni rekod sesat cukup hebat. Kebetulan malam tu nak buat kejutan pada mak ayah, hari ulangtahun perkahwinan mereka yang ke 54.

Sesampai di resort, selepas makan anak-anak terus terjun kolam sehingga lewat petang. Mak aii, memang tak ingat dunia mereka bermain sehingga lewat petang. Tak nak join games family day, nak main-main dalam kolam je katanya mereka.

Malam ni makan malam bertemakan retro. Tapi kami tak ikut, kang orang kata apa kan. Arwah tak sampai setahun meninggal. Kak Maz cuma nak anak-anak gembira dan mak ayah happy bersama anak, menantu dan cucu-cucu. Ops lupa bagitau, keluarga adik bongsu sertai kami juga.

Hari terakhir di sana, kami menyertai sukaneka. Angah sahaja yang sertai team pasukkan sahabat sahabat DIA. Along dan adik sibuk nak mandi kolam. Malangnya, dalam ralit Kak Maz memerhatikan kegembiraan Angah, rupanya Along demam. Allahu. Mujur ada mak ayah dan adik tolong tengukkan.

Angah seronok bermain bersama mereka. Gelak ketawa bersama. Iyea, mereka juga tahu perjalanan dan liku liku kami sekeluarga. Tujuan Kak Maz memang nak mereka kenali karaktor orang berjaya dan berkerjaya. Kegilaan mereka, tanpa ada iri hati dan perbalahan.

Erti persahabatan bukan boleh dibeli dengan wang ringgit tetapi dengan keikhlasan dan kejujuran kita bersahabat.

In shaa Allah, tahun depan mereka nak sertai lagi.
Mengembirakan mereka, satu kepuasan. Terasa bahagia walaupun hati masih bersedih kehilangan.

No comments:

Post a Comment