Monday 24 September 2018

Andai Kau Masih Ada

Teks: Maziana Zainal

Hiba sungguh pagi ni, saat melepaskan anak anak untuk menduduki peperiksaan. Peperiksaan besar yang pertama buat kalian.

Menitis airmata seorang ibu melihat langkah langkah kalian. Abang, andai kau masih ada disisi kami. Pastinya kau dah ambil cuti untuk beberapa hari untuk bersamaku menemani anak kembar kita.
Anak kembar kita akan dipenuhi dengan kata kata semangat dan petua darimu. Itulah penguat mereka.

Sepanjang perjalanan pulang, airmata tak berhenti mengalir. Dan saat kutitipkan coretan ini, airmata sekali lagi tumpah tanpa diundang.

Betapa besar ujianMU Ya Allah buat anakandaku. Saat mereka masih memerlukan "ayah" untuk berkongsi rasa, sudah tiada.

Allauakbar.

Teringat kata kata mereka pagi tadi seusai solat subuh, " Ibu, along takut kalau gagal. Along takut orang hina dan keji ibu. Along tak nak ibu sedih."

"Along. Angah. Jawab dengan elok elok. Ingat apa yang kamu belajar. Ibu faham kamu walaupun ibu sendiri tak merasai apa yang kamu 3 beradik rasai saat ini. Apa apa pun keputusan kamu, ibu terima."

Ya Allah, mereka redha dengan ujianMU. Cukupkanlah mereka dengan kejayaan dunia dan akhirat. Cukupkan mereka dengan akhlak yang baik.Cukupkanlah mereka sebagai insan yang soleh.

Abang, kami sentiasa merinduimu. Tiada galang ganti sepertimu. Cintamu ikhlas. Kasih sayangmu tulus. Moga kau bersama ku walaupun bukan di sini lagi. Pastinya satu masa kita bersatu kembali.


No comments:

Post a Comment